Artikel
Hvordan er du stillet, hvis din virksomhed bliver ramt på grund af coronavirus (COVID-19)?
Artikel
Den 23. november 2021 er der blevet indgået en ny trepartsaftale, som både skal gavne lønmodtagere og arbejdsgivere, hvis ansatte må blive hjemme pga. corona.
Artikel
I den nuværende situation er der mange arbejdsgivere, der ønsker at ”hjemsende” deres medarbejdere eller sende dem på ferie uden varsel.
Studerende?
Hvordan er dine rettigheder, hvis du har studiejob og bliver hjemsendt, opsagt eller bliver præsenteret for ændrede ansættelsesvilkår pga. coronakrisen?
Myndighedsfælles hotline
De danske myndigheder har samlet alle informationer om coronavirus/covid-19 på siden https://politi.dk/coronavirus-i-danmark.
Hvis du ikke finder svar her, kan du ringe til den myndighedsfælles hotline på 70 20 02 33.
Erhvervslinje
Sundhedstyrelsen har lavet en Erhvervslinje til virksomhedsejere for at hjælpe dem igennem de udfordringer, der er blevet skabt pga. COVID-19.
Du kan kontakte Ehvervslinjen på 72 22 74 59
Hotline til virksomheder med spørgsmål om de midlertidige ændringer på beskæftigelsesområdet
Virksomheder kan kontakte Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekrutterings landsdækkende hotline til virksomhedsservice på 72 20 03 50, hvis de har spørgsmål til fx arbejdsfordeling, varsling eller øvrige midlertidige ændringer på beskæftigelsesområdet som følge af regeringens initiativer for at begrænse spredningen af corona-virus (COVID-19)
Det afhænger af rigtig mange ting, fx om du er funktionær, omfattet af en overenskomst, om din arbejdsgiver kan gøre brug af den nye hjælpepakke med lønkompensation m.v.
Læs mere:
Dine rettigheder, hvis du bliver sendt hjem
I den nuværende situation er der mange arbejdsgivere, der ønsker at "hjemsende" deres medarbejdere eller sende dem på ferie uden varsel.
Der er groft sagt 5 forskellige muligheder, som din arbejdsgiver kan bringe i anvendelse
Læs mere:
Dine rettigheder, hvis du bliver sendt hjem
Trepartsaftalen - hvad betyder den for mig?
For at mindske risikoen for smitte, anbefaler vi, at du følger Sundhedsstyrelsens 5 gode råd:
Ny lov om coronapas og test vedtaget. Læs mere
Der har været en del forvirring omkring spørgsmålet, men Skattestyrelsens juridiske direktør, Karin Degnboel Thostrup, har nu slået fast, at medarbejdere ikke skal frygte at blive beskattet af en coronatest, som de får af hensyn til arbejdet. Læs mere på Skattestyrelsens hjemmeside.
Ifølge Borger.dk kan man i perioden 23. november 2021 til 28. februar 2022 få dagpenge, hvis ens barn:
Det er ikke muligt at få dagpenge til børnepasning, hvis barnet er sendt hjem på linje med mange andre børn pga. en politisk udmelding.
Det gælder desuden, at den anden forælder ikke må have:
Læs mere om Dagpenge ved pasning af børn pga. COVID-19 (borger.dk)
Reglerne siger ikke noget om medarbejderens ret til fravær hos sin arbejdsgiver.
Lukning af institutioner/skoler
Hvis dit barns institution/skole lukker ned på grund af coronavirus, er det som udgangspunkt dit eget ansvar at finde en alternativ pasningsmulighed.
Vores anbefaling er, at du forsøger at lave en aftale med din arbejdsgiver om at arbejde hjemme, afspadsere eller holde ferie.
Offentlig transport kører ikke
Det er altid dit eget ansvar at møde på arbejdet til aftalt tid. Hvis den offentlige transport ikke kører eller er uregelmæssig pga. coronavirus, må du i stedet finde en anden måde at komme på arbejde.
Som følge af COVID-19 udbruddet er erhvervslivet begyndt at blive mærket af krisen. Erhvervsministeren har derfor nedsat et dialogforum med erhvervslivet, der løbende forholder sig til situationens udvikling. Derfor har regeringen nedsat et samarbejde med erhvervslivet for at afhjælpe aktuelle udfordringer.
Du kan også læse mere på Finansministeriets hjemmeside: https://www.fm.dk/nyheder/pressemeddelelser/2020/03/nye-initiativer-til-at-holde-haanden-under-danske-arbejdspladser
Under Corona har vi undtagelsesvis afholdt lovpligtige CV- og rådighedssamtaler digitalt. Det har vi rigtig god erfaring med, og vores ledige medlemmer har været glade for den digitale kontakt. Det havde vi gerne set fortsætte, men det er desværre ikke en mulighed.
Beskæftigelsesministeriet har den 2. juli 2021 vedtaget, at fra den 1. august 2021 skal de lovpligtige samtaler i a-kassen igen afholdes ved fysisk fremmøde.
Det betyder for dig, at du skal møde personligt frem på den adresse, som fremgår i indkaldelsen til samtalen.
Hvis du er i aktivering, kan samtaler med a-kassen dog afholdes telefonisk eller digitalt, men dette vil fremgå af indkaldelsen.
Du kan læse flere detaljer om, hvordan du skal forholde dig som ledig, her.
Vi følger situationen nøje og afpasser aflysningsperioden løbende, hvis det bliver nødvendigt.
Hvis du er tilmeldt et af de aflyste kurser/arrangementer, vil du få direkte besked pr. mail og få refunderet din eventuelle betaling.
Hold øje med oversigten.
Artikel
Verden efter Covid-19 er ikke den samme som før krisen. Som selvstændig skal du derfor skabe vækst i en anden retning.
Artikel
Rigtig mange af os er blevet kastet ud i en hel ny arbejdssituation. Vi skal arbejde hjemmefra, og det kan give udfordringer.
Artikel
Vi gør status på et år i coronaens tegn. Hvordan har vi tacklet de store forandringer hos Frie?
Artikel
Pia Sørensen mistede som mange andre sit job som følge af corona. Men med masser af gå-på-mod og hjælp til en skarpere ansøgning lykkedes det hende alligevel at finde sin næste arbejdsplads.
Artikel
Er du blevet smittet med COVID-19 ifm. dit arbejde, skal det anmeldes som en arbejdsskade.
Artikel
Sådan skal du forholde dig som ledig.