• Lønmodtager
  • Selvstændig
Frie funktionærer logo
  • A-kasse
  • Fagforening
  • Lønsikring
  • Medlemsfordele
  • Find svar
  • Kontakt
  • Om os
  • Priser
  • Nyheder
  • Medlemmerne fortæller
  • Tip en ven Frie
  • Anbefaling for studerende
  • Coronavirus
Bliv medlem
Log ind
Tilbage til oversigt

Ansættelsesvilkår

Emner

  • Arbejdsmiljø og arbejdsskader
  • Funktionærloven
  • Konkurs
  • Ansættelseskontrakt
  • Konkurrence- og kundeklausuler
  • Fagforeningsfrihed
  • Vikaransættelse
  • Loyalitetspligt
  • Du er blevet opsagt
  • Du vil opsige dit job
  • Du er blevet bortvist
  • Håndtering af e-mails efter fratræden
  • Strejke og lockout

Håndtering af e-mails efter fratræden

Når du fratræder din stilling, efterlader du dig måske en e-mailkonto. Hvad din arbejdsgiver skal gøre i dette tilfælde, er der bestemte retningslinjer for. Her kan du læse mere om disse retningslinjer, og du kan blive klogere på brugen af din e-mailadresse til at sende private e-mails.

  • Datatilsynets retningslinjer skal som udgangspunkt altid følges, medmindre du har indgået en anden konkret aftale med din arbejdsgiver.

     

    Retningslinjerne er som følgende:

    • Når en medarbejder har forladt arbejdspladsen og ikke længere kan få adgang til sin personlige e-mail-konto på arbejdspladsen, må e-mail-kontoen kun holdes aktiv i en periode, der er så kort som muligt.
    • Periodens længde fastsættes under hensyntagen til den fratrådte medarbejders stilling og funktion og kan maksimalt være på 12 måneder.
    • Snarest muligt efter, at medarbejderen har forladt arbejdspladsen og ikke længere kan få adgang til sin personlige e-mail-konto, sættes et auto-svar på e-mail-kontoen med besked om medarbejderens fratræden og eventuel anden relevant information.
    • Den aktive e-mail-konto benyttes kun til modtagelse af e-mail – hvis der modtages privat e-mail, kan e-mail-kontoen dog benyttes til videresendelse af disse til den fratrådte medarbejders private e-mail-konto.
    • Oplysninger om den personlige e-mail-adresse skal hurtigst muligt fjernes fra arbejdspladsens hjemmeside og andre offentligt tilgængelige informationssteder.
    • Kun en enkelt eller ganske få betroede medarbejdere bør have adgang til den fratrådte medarbejders personlige e-mail-konto.
    • Persondatalovens bestemmelser, herunder reglerne om oplysningspligt, indsigt mv., skal iagttages, når en arbejdsgiver holder en fratrådt medarbejders e-mail-konto åben.
    • Arbejdsgivere anbefales som led i den almindelige personalepolitik at forholde sig til spørgsmålet om håndtering af fratrådte medarbejderes e-mail-konti og informere medarbejderne herom.

    Kopier dette link

    Kopieret

  • Frie anbefaler altid, at du sætter dig godt ind i, om din arbejdsplads har en IT-politik. Det kan nemlig have betydning for, hvad du må bruge eksempelvis din e-mail til.


    Sæt dig derfor grundigt ind i, om du har lov til at anvende din e-mailadresse på arbejdet til at modtage private e-mails.

    Lad det tydeligt fremgå, at dine e-mails er private. Du kan eksempelvis gøre det ved at skrive 'Privat' i emnefeltet. Din arbejdsgiver må nemlig som hovedregel ikke læse ansattes private e-mails.

    Kopier dette link

    Kopieret

Frie funktionærer logo

Hovedkontor

Frie Overgade 24 5000 Odense C Telefon: 63 13 85 50 kontakt@frie.dk Find vej

A-kasse

  • Medlemsportal
  • Udbetalingskalender
  • Ledig - hvad nu?
  • Efterløn
  • Ferie og fravær
  • Digital a-kasse

Lønsikring

  • Betingelser
  • Udbetalingskalender
  • Forsikringsvilkår
  • Flyt lønsikring til Frie
  • Fra a-kasse til lønsikring
  • Lønsikring for selvstændige

Fagforening

  • Arrangementer
  • Kurser
  • Rabataftaler
  • Juridisk hjælp
  • Magasin
  • Medlemmerne fortæller

Selvstændig

  • A-kasse for selvstændige
  • Forening
  • Indtægtssikring
  • Juridisk rådgivning
  • Medlemsfordele
  • Artikler
  • Tip en ven
  • Vidensbank

Mere

  • Priser
  • Tip en ven Frie
  • Anbefal gratis medlem
  • Ledige job
  • Regioner
  • Coronavirus
  • Huslejeforsikring
  • Persondatapolitik