Tilbage

Socialrådgiver støtter medlemmerne

Hos Frie støtter en socialrådgiver sygdomsramte medlemmer i en svær situation. Jan Skov er en af dem, der har fået hjælp.

Hos Frie støtter en socialrådgiver sygdomsramte medlemmer i en svær situation. Jan Skov er en af dem, der har fået hjælp.


Jan Skov fik diagnosen stress og blev sygemeldt. Men selv om det var en lettelse at få en afklaring, var hans kamp langt fra slut.

- Efter fire måneder sagde min konsulent i Ringe kommune, at de ville tage sygedagpengene fra mig, selv om lægerne på sygehuset bakkede mig op i, at jeg stadig ikke var i stand til at arbejde, fortæller medlem Jan Skov, der har slidgigt i ryggen, og før, han blev stressramt, arbejdede som sælger i fleksjob.

Fries socialrådgiver Richard Laurenborg er hver dag i kontakt med medlemmer som Jan Skov, der er blevet sygemeldte og kæmper med at få hverdagen til at hænge sammen og finde rundt i kommunens paragraf-jungle.

Jan fik hjælp

Den jungle var Jan Skov ved at fare helt vild i, da han en dag ringede til Frie med et spørgsmål i en anden forbindelse.

- Medarbejderen i kvikservice mente, jeg kunne have glæde af at tale med Fries socialrådgiver, og det var en åbenbaring at få Richard i røret, fortæller Jan Skov, der fik forklaret, hvad de forskellige muligheder for at få forlænget sygedagpengene indebar. Richard Laurenborg tilbød også Jan Skov at deltage i et møde med kommunen, og det er Jan Skov glad for:

- Til mødet vælger sagsbehandleren igen at fastholde, at jeg mister mine sygedagpenge og vil ikke forholde sig til mulighederne for forlængelse. Det får Richard til at gå i dialog med kommunen. Det resulterede i, at jeg fik forlænget mine dagpenge og fik en ny sagsbehandler. Det var aldrig lykkedes uden hans hjælp!

Mennesker er mere end cpr-numre

Richard Laurenborg, der selv tidligere har været ansat som jobkonsulent og sagsbehandler i Odense Kommune, kender de vilkår, som sagsbehandlerne arbejder under, og det er en fordel for Fries medlemmer.

- Jeg ved, hvor hårdt kommunerne sidder på pengekassen, og hvor pressede sagsbehandlerne er. Det betyder desværre, at nogle indimellem glemmer, at det er mennesker, der har fået revet deres eksistensgrundlag væk under sig, og ikke bare nogle cpr-numre, de skal forholde sig til, når de mødes med borgerne.

Richard Laurenborg bruger en stor del af sin arbejdstid på at tale med medlemmerne og give dem et overblik over deres situation i et sprog, der er til at forstå. Det er vigtigt for at kunne rumme en hverdag, hvor bekymringer om sygdom og økonomi og dialog med diverse læger og kommunen kan trække al energien ud af selv raske mennesker. Det kan Jan Skov bekræfte.

- Jeg har altid klaret mig godt på trods af min slidgigt og har altid været arbejdsom, men den mistænkeliggørelse og hårde adfærd, jeg oplevede hos kommunen, knækkede mig fuldstændig. Jeg havde brug for ro og klare linjer for at komme over min stress, men det endte med at blive endnu værre. I hvert fald indtil jeg mødte Richard. Han fik sat tingene i system for mig, gav mig afklaring og fulgte altid op. Hvis det var en som ham, man blev mødt af i kommunen, så ville folk også hurtigere blive raskmeldt – det er jeg slet ikke i tvivl om, konstaterer Jan Skov.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse, bl.a. så vi kan huske dine seneste indtastninger. Hvis du klikker videre på frie.dk, accepterer du automatisk brugen af cookies. Læs mere om cookies.