Tilbage til oversigt
16. aug 2021

Hvordan vender du tilbage til kontoret efter hjemmearbejde?

Er du en af dem, der snart vender tilbage på kontoret efter en lang periode med hjemmearbejde? Vi giver dig og din leder gode råd til at klare overgangen bedst muligt.

Er du en af dem, der snart vender tilbage på kontoret efter en lang periode med hjemmearbejde? Vi giver dig og din leder gode råd til at klare overgangen bedst muligt.


Rigtig mange af os har været hjemsendt i mere end et år nu. For nogle har det fungeret fint med eget kontor i hjemmet og mulighed for at lukke en dør. For andre har hjemmekontoret måske bestået af stablede bøger på et strygebræt for at forhøje højden på skærmen.

Uanset dine forhold på hjemmekontoret er du nu blevet tilbudt muligheden for at vende tilbage til arbejdspladsen. Alt sammen på baggrund af udrulningen af vacciner og faldende smittetal.

Lige nu, når livet og legen skal til at genstarte efter et endeløst år med corona, er der et par forhold, du skal være opmærksom på.

Det seneste år har vi været underlagt en global pandemi, som har trukket et spor af dødsfald, sygdom, angst og ensomhed. Det skal du have respekt for. Siden du blev bedt om at forlade din fysiske arbejdsplads, har det været et år med usikkerhed og pres for at levere nok hjemmefra. Sidstnævnte har med stor sandsynlighed haft din leders opmærksomhed i starten af 2020. Det lyder dramatisk, tænker du. Og det er det også.

Foråret 2020 vs. foråret 2021

Uanset om du bor alene, er introvert eller er en del af en familie på fem, er mistrivslen stigende, og den mentale sundhed nedadgående. Det viser de seneste undersøgelser fra Center for Ledelse (CfL). Spørgsmålene i undersøgelserne tager afsæt i WHO’s såkaldte trivselsindeks, hvor den højeste score er på 100.

Før corona lå gennemsnittet på den mentale sundhed på 72. I maj sidste år var den røget ned på 69, mens den nu er helt nede på 62. Nogle grupper nærmer sig de 50, hvor en score under 50 indikerer, at der kan være risiko for stress og depression.

Mens du fra køkken- eller stuevinduet har kunnet holde øje med naboens affaldstømning om onsdagen, har du også oparbejdet vaner ved at sidde derhjemme og fået dine egne rutiner. Det er kun naturligt, hvis det er tilfældet. Derfor kan det også være særlig svært for mange at vende tilbage til arbejdspladsen; det selvsamme fysiske og mentale rum, vi tidligere blev bedt om at forlade.

- Situationen i silotilværelsen har derfor en bund og en pris, fortæller karriererådgiver Casper Skouboe Madsen og fortsætter:

- Det indikerer udviklingen i førnævnte undersøgelse. Distanceringen og fraværet af det fysiske møde med kollegaerne og mangel på nærvær har de utallige Teams- og Zoom-møder ikke kunnet råde bod på. Det har i stedet givet os en hverdag præget af fleksibilitet og individualisme. Men det har også givet os et dårligere mentalt helbred.

Fokus på trivsel frem for performance

Selvom gensynet med Brian fra økonomi og samværet med Janni fra juridisk afdeling bliver en glædens dag, kan der være en risiko og reel bekymring for, at mistrivslen bliver værre, hvis ikke de store forventninger bliver indfriede. Så hvad kan du gøre for at forbedre din og andres trivsel? Hvad kan du gøre som medarbejder? Og hvad kan du gøre som leder med personaleansvar?

Gode råd til medarbejderen

  • Forventningsafstem som aldrig før. Forventningsafstemning er altid vigtig og forsømmes ofte. Særligt selvledende profiler med grænseløse opgaver bøvler ofte med dette. På distancen forstærkes oplevelsen af manglende forventningsafstemning. Så derfor; hvordan løses en opgave, i hvilken kvalitet, hvad er det vigtigste, hvor mange timer må du bruge, hvem kan du sparre med, og hvad skal du i hvert fald være i mål med i det færdige resultat?

  • Resocialisér. Du tilbringer størstedelen af dine vågne timer på arbejdspladsen. Du selvrealiserer dig ofte gennem arbejdet pga. de kollegaer, du har, og det sjov I har sammen. Uanset om det er gennem de små ting i hverdagen, firmafester eller firmafodbold, så har det alt sammen været sat på pause. Det sociale, I har sammen, skal der investeres i og bruges tid på igen med fokus på nærvær.

  • Ring uden en dagsorden. På Zoom har strukturen været vigtig, og taletid kostbar. Men nu skal Zoom-møderne aflives, og udtryk som "Er det en gammel hånd?" afvikles! Ræk ud. Få gang i den faglige sparring og læg samtidig ører til kollegaens gøremål i sommerhuset. Brug telefonen og/eller spark døren ind til nabokontoret til uforpligtende små pauser med de nærmeste kollegaer. Også selvom du normalt er til planlægning og struktur og er uofficiel Danmarksmester i kalender-Tetris.

Gode råd til lederen

  • Sænk performancemålene året ud. Punktum. Drop de høje forventninger i starten og fokusér på, hvordan du sikrer medarbejdernes trivsel. Sæt fokus på den affektive ledelse og få afstemt forventninger. Skab de bedste rammer ved at afsætte tid til sociale aktiviteter uden dagsorden - andet end det sociale. Indfør samarbejdende fællesskaber gennem arbejdet. Og husk, at du har den største indvirkning på dine ansattes trivsel. Resultaterne følger med, når dine medarbejdere trives. Målsætningen er klar: Sigøjnerglæde på kontoret.

  • Få medarbejderne fysisk tilbage på kontoret. Styrk tilhørsforholdet og vi-følelsen på arbejdspladsen. Få dem tilbage i turnus og fleksible ordninger for at imødekomme deres behov for fleksibilitet, men på en måde hvor ingen bliver forfordelt. Hold fast i minimum 1-2 dage om ugen fysisk på kontoret.

  • Identificér de mest udsatte. Mærker du metal træthed blandt dine medarbejdere, så fornem stemningen. Hvis det ikke ligger til dig som leder, så få hjælp af dine lederkollegaer eller få hjælp udefra. Det vigtigste er at handle på uroen i bussen.

Har du brug for flere råd og vejledning?

coronatrivsel.dk finder du mere viden og værktøjer - både som leder og medarbejder. Husk, at du også altid kan få professionelle råd, et fortroligt rum og vejledning hos Frie.

Hvad sker der ellers lige nu?