Rigtig mange af os er blevet kastet ud i en hel ny arbejdssituation. Vi skal arbejde hjemmefra, og det kan give udfordringer.
Måske er det første gang, du skal arbejde hjemmefra. Det kræver tilvænning og stiller særlige krav til både dig og din familie. Har du oven i købet små børn, der lige skal passes indimellem arbejdet og Skype-møderne, kan det hurtigt give ekstra sved på panden. Kollegaen, forretningsforbindelsen eller chefen i den anden ende af røret har måske ikke små børn i huset og kan derfor ikke sætte sig 100 % i dit sted.
Men heldigvis har de fleste fuld forståelse for din situation, og de små sjove episoder, som uden tvivl vil opstå indimellem, kan omvendt få smilet frem hos alle i en tid, hvor det hele handler om virus, aflyste ferier og dårlig økonomi.
En lille sjov historie
I dag var en af Fries medarbejdere fx i kontakt med en samarbejdspartner, der netop arbejdede hjemmefra og samtidig skulle holde styr på børneflokken. Charlotte kunne tydeligt høre, at der var "gang i butikken", og da larmen blev for voldsom, måtte samarbejdspartneren lige have styr på ungerne og lovede at ringe tilbage senere.
Der gik kun få sekunder, så blev Charlotte ringet op igen. "Det var hurtigt", startede Charlotte, der herefter blev mødt af et "Hej" fra en noget yngre person. William havde lige benyttet lejligheden til at låne fars mobil, imens han var optaget til anden side.
10 gode tips
Uanset om du har små børn i huset eller ej, så kan det være en udfordring at arbejde hjemmefra. Derfor får du her 10 gode tips til hjemmearbejde.
- Udpeg de opgaver, der skal klares.
Lav en liste i slutningen af hver arbejdsdag med de opgaver, du skal udføre næste dag, og sørg for, at du går i gang med disse opgaver om morgenen. - Gør dig klar til arbejde.
Hold dig så vidt muligt til dine sædvanlige rutiner. Spis morgenmad, klæd dig på og gør det, du normalt gør om morgenen. - Prøv at eliminere distraktioner.
Få et overblik over dine distraktioner, fx YouTube, Facebook og andre sociale medier, og acceptér så, at du enten skal blokere dem eller helt fjerne disse apps i det tidsrum, du skal arbejde. - Skab din egen hjemmearbejdsplads.
Du har brug for en dedikeret hjemmearbejdsplads. Soveværelset eller stuen er ofte et dårligt valg, da din hjerne forbinder de steder med alt andet end arbejde. Hvis du ikke har mulighed for et dedikeret område, så er spisebordet eller en bordplade i køkkenet et godt alternativ. - Undgå besøg fra venner og familie.
Nok ikke så aktuelt i disse tider, men det kan måske være nødvendigt at være meget tydelig for at sikre sig den vigtige arbejdsro. - Vær online og tilgængelig.
Tjek din e-mail, viderestil din telefon til mobilen og sluk for de unødvendige notifikationslyde. Med andre ord: Sørg for, at du er tilgængelig i arbejdstiden. - Gå eller løb en tur.
Det er let at sidde fast i nogle arbejdsopgaver - særligt når du arbejder hjemmefra. Og måske sidder du heller ikke helt så optimalt som på arbejdspladsen, hvor der oven i købet er hæve-sænkebord m.m. Sørg derfor for, at du kommer ud og gå/løbe i en halv times tid hver dag for at holde dig i bevægelse. - Planlæg frokosten på forhånd.
Når du arbejder hjemmefra, kan du let glemme frokosten, men den er vigtig! Derfor er det en god idé, at du allerede fra morgenstunden ved, hvad du skal have til frokost. Måske har du en rest fra dagen før, som du hurtigt kan få klar til frokosttid. - Udskyd de huslige opgaver.
Glem alt om tøjvasken, opvask og støv i krogene. Det skal du ikke bruge tid på i løbet af dagen - heller ikke, når du arbejder hjemmefra. - Hurra, det er fredag.
Fredag eftermiddag må gerne være lidt mere afslappet derhjemme end de andre dage. Du har fri! Spil noget højt musik, spis kage eller drik en cola. Og husk så - hold fri, når du har fri og nyd din weekend, så du får ladet batterierne op til om mandagen.
God arbejdslyst!