Bæredygtighed kan give en virksomhed store fordele – som ekstra opmærksomhed fra omverdenen, mere passion i arbejdet og øget motivation hos medarbejderne – fordi det ikke kun handler om penge. Mød virksomhederne ‘hoodHeroes og Lokalist.
Det er et lækkert fundament
Frederik Rubens Mortensen, CEO, ‘hoodHeroes
Hvad betyder bæredygtighed for jeres forretning?
– Det er alfa og omega. Vores forretning handler om, hvilken rolle vi kan spille for bæredygtighed. Vi vil gerne være hjælper for de virkelige helte – nemlig de bæredygtige virksomheder og forbrugere. Hver dag arbejder vi på at forbinde udbud og efterspørgsel omkring bæredygtighed på en nemmere, mere bekvemt og troværdig måde, som kan gøre det opnåeligt i den travle, hektiske dagligdag.
Hvad medfører jeres fokus på bæredygtighed for jer?
– Det er både en velsignelse og en forbandelse. Vores formål betyder, at vi har en stærk tiltrækningskraft i forhold til medarbejdere, og at mange er villige til at arbejde mere for mindre, end de ellers ville tjene – det har en betydning for en lille selvfinansieret startup som os. På den anden side betyder den bæredygtige mission, at diskussioner kan blive følelsesmæssige, og at arbejdet kan være svært at lægge fra sig. Men det er et luksusproblem at have passion i sit arbejde – så længe familie og venner kan tilgive, at man arbejder meget.
Hvordan er det særligt i forhold til ‘almindelig’ forretning?
– Der er forventninger om, at en virksomhed er bæredygtig, og de forventninger vil kun vokse i fremtiden. Bæredygtige virksomheder og produkter har også en højere pris, større kundeloyalitet og får mere omtale. Det er umiddelbart et lækkert fundament at drive forretning på. Men det er ‘high risk, high reward’ at arbejde med bæredygtighed – enten stoler forbrugere og andre interessenter på ens autenticitet og elsker tiltagene, eller også gør de ikke, og så hader de tiltagene.
Mere om Hoodheroes.co
Hoodheroes.co er en platform, hvor forbrugere kan slå op i, sammenligne og påvirke virksomheders bæredygtighed, mens virksomheder kan fremvise deres miljømæssige og sociale mærkesager over for forbrugerne. Dermed bliver det nemmere at købe og arbejde hos virksomheder, hvis indsats man er tilfreds med.
Det handler ikke bare om penge
Tegan Spinner, CEO, Lokalist
Hvilken rolle spiller bæredygtighed for jer?
– Vi startede med at ville tilbyde en service, der sikrede, at man fik den bedste pris for sin brugte smartphone. Men jo mere vi så på, hvad det kræver af ressourcer at producere en smartphone, hvor mange vi producerer hvert år, og hvor ofte vi køber nye og lægger de gamle i en skuffe, desto mere opsatte blev vi på at lave et produkt, der sikrer, at smartphones bliver brugt eller genanvendt fremfor bare gemt væk hjemme hos folk. I dag er det en stor del af vores hverdag. Hvis vi bruger de smartphones, vi allerede har, kan vi mindske produktionen af nye, og vores service skal være en nem måde at gøre det på.
Hvordan er det at have bæredygtighed som en forretningsmodel?
– Bæredygtighed og forretningen er to sider af samme sag hos os. Der er en udfordring med bæredygtigheden, når vi producerer 1,5 mia. smartphones om året. Det kan vi hjælpe på med vores produkt. På den måde retfærdiggør det bæredygtige aspekt virksomhedens eksistens og forretning.
Hvordan er det forskelligt fra en almindelig virksomhed?
– Bæredygtighed er meget motiverende at arbejde med, og det styrker interessen for ens produkt. Det gælder blandt kunder, men mange investorer efterspørger også projekter, hvor det ikke bare handler om penge, men hvor man også hjælper en sag. Man mærker det også tydeligt, når man arbejder med et større formål – det handler ikke bare om penge, der er mere at opnå. På en træls dag kan man huske sig selv på, at man gør en forskel. Det giver en retning.
Mere om Lokalist
Med Lokalist kan man give sin aflagte smartphone i skuffen nyt liv i en andens hånd. Man kan enten donere den væk til et velgørende formål eller sælge den, hvilket betyder, at behovet for nye smartphones falder, og der dermed bliver brugt færre ressourcer.