Som selvstændig er tid en af dine vigtigste ressourcer. Men ofte kan det være svært at vide, hvor du skaber mest værdi. Det kan du blive klogere på her.
Tid er penge, lyder et gammelt ordsprog.
Men tiden går hurtigt, særligt når du har travlt. Og som selvstændig er der nok af opgaver at tage fat på. Det kan dog være svært at gennemskue, hvor din tid bruges bedst i forhold til at skabe værdi for virksomheden.
Det er dog ganske væsentligt at finde ud af, da tid er lig med omsætning, hvis du bruger den rigtigt.
Og vil du gerne vækste virksomheden eller blot få mest mulig værdi ud af dit arbejde, er det afgørende, at du har de rette kasketter på mest muligt af tiden.
Hvordan bruger du din tid?
Som selvstændig er det derfor afgørende at have en stor portion selvdisciplin samt evnen til selvledelse, da du netop er din egen chef. Derfor skal du have øje for følgende:
- Din forretning udvikler sig ikke, medmindre du flytter den og konstant løser de indkommende opgaver.
- Som selvstændig har du også rollen som problemløser, hvor du hele tiden skal tage dig af de problemer, der med sikkerhed vil opstå.
Og i den sammenhæng er det en stor fordel, hvis du kan udvise ydmyghed og selverkendelse ved at være ærlig omkring, hvad du er god til, hvad du er mindre god til, og hvilke opgaver, der giver dig energien til at blive ved.
Brug tiden rigtigt
Ved at bruge din tid der, hvor pengene tjenes fremfor at lade marginale omkostningsbesparelser styre din hverdag, vil din virksomhed nemlig sandsynligvis opnå større vækst. Det kræver dog tre ting:
- At du har en klar forståelse af værdien af din tid
- At du kender omkostningerne til outsourcing
- Og vigtigst: At du kan finde den optimale balance mellem disse to.
Her er det afgørende, at du – hvis eller når det bliver nødvendigt – kan gøre brug af andre personer, der kan løse dine problemer og sikre både dit eget velbefindende og virksomhedens bundlinje de bedst mulige betingelser.
Få et overblik over tiden
Rent forretningsøkonomisk er det vigtigt, at du bruger din tid der, hvor den er mest værd. Spreder du den tyndt ud over alle opgaver og funktioner, risikerer du, at det ikke slår til, og at du er lige dårlig eller god over hele banen.
Og det skal du helst ikke være.
For at få et overblik over det, kan du lave et tidsregnskab, hvor du i løbet af en uge noterer, hvor mange timer du, daglig bruger på hvilke opgaver. Det giver følgende overblik:
- Hvor meget arbejder du egentligt?
- Hvor meget tid bruger du på hvilke opgaver?
- Hvor meget af din tid bruges på opgaver, der giver omsætning?
- Bruger du tid nok på de vigtigste opgaver?
Når det er gjort op, skal du spørge dig selv, om timeforbruget på de forskellige opgaver er proportionelt med, hvad du får ud af det.
Bruger du tid på de rigtige kunder/opgaver?
For at vide, hvor du skal fokusere din tid, kræver det også, at du har overblik over, hvilke salg eller kunder, du tjener flest penge på.
Den viden gør dig i stand til at bruge din tid der, hvor den bedst betaler sig.
Der er nemlig stor forskel på at være flittig og effektiv, når det kommer til at skabe omsætning. I denne sammenhæng kan der skelnes mellem de to på denne måde:
- Flittig betyder, at du lavet meget
- Effektiv betyder, at du har brugt tiden rigtig.
For at skabe mest mulig omsætning, er det afgørende altså, at du bruger så meget af din tid som muligt på at være effektiv.
Hvordan bliver jeg så mere effektiv?
Der findes flere måder at blive mere effektiv på, og det varierer naturligvis fra selvstændig til selvstændig, hvor den rette indsats skal lægges. Men grundlæggende er følgende vigtigt:
- Selvdisciplin
Det kræver selvdisciplin at bruge sin tid rigtigt. Skab derfor et system og nogle vaner, så du hver uge eller hver måned bruger nok tid på områder som markedsføring og salg, der netop er afgørende for omsætningen. Der skal ganske enkelt sættes tid af til det, og planen skal holdes. - Outsourcing
For at du kan være så effektiv som mulig, kræver det, at du har tiden til det. Derfor kan du overveje, om du bør outsource nogle af de opgaver, som du ikke hurtigt eller nemt kan løse selv.
Udgift eller investering?
Netop muligheden for outsourcing er en vigtigt overvejelse at gøre sig. Afhængigt af, hvordan du ser på det, kan der både være tale om en udgift og investering ved at udlicitere bestemte opgaver.
Følgende ting taler for, at du bør outsource nogle opgaver:
- Du løser opgaver, der tager tid fra de opgaver, du tjener penge på
- Andre ville kunne løse opgaven bedre til større værdi for virksomheden
- Det kan betale sig,
Det sidste lyder måske banalt, men det kan eksempelvis være tilfældet, hvis du ikke er god til salg. En dygtig sælger vil sikkert sælge mere end dig, og til gengæld vil du få mere tid til at skabe værdi der, hvor du er bedst.
Vælger du at outsource, skal du dog altid have et overblik over følgende:
- Er der penge nok?
Med et overblik over dit cash flow og opgaver i pipeline kan du se og regne på, om du har råd til at outsource nu og på sigt. - Kan det betale det sig?
Du skal også vide, hvor meget en evt. sælger skal sælge for at tjene sig selv hjem. Samt, hvor meget den tid, DU sparer, er værd i ift. til udgifterne ved at outsource.
Vil du blive klogere på, hvilke opgaver, der er de rigtige for dig?
Hos Frie Selvstændige består vores virksomhedsrådgiveres fornemmeste opgave bl.a. i at klæde dig på til – og hjælpe dig i – dit selvstændige virke og skabe struktur i hverdagen. Du er velkommen til at kontakte os allerede i dag, så vi kan hjælpe dig med din prioritering og dermed skabe en mere fri hverdag for netop dig.