Markedsføring. Hvad er det? Hvad bidrager det med? Og hvordan hænger det sammen med resten af forretningen? Kort sagt: Hvorfor skal du bruge tid og penge på markedsføring? Det er det, vi går igennem i indlægget her.
Hvad er markedsføring?
Markedsføring er alle de aktiviteter, du har i forbindelse med at udbrede kendskabet til din virksomhed og afsætte dine varer. Så kort kan det siges. Det starter derfor allerede, når du udvikler dit produkt, analyserer dit marked og tager beslutninger om, hvordan det skal bygges op. Derfra er det en løbende indsats, hvor du kan måle og se på salgstal. Det er måske nok en økonomisk udgift, men den skal sikre en større indtægt. Derfor er det en investering.
Umiddelbart kan markedsføring virke uoverskueligt, for der er mange medier og kanaler i dag, og mange der vil ud med budskaber. Det er nødvendigt at være målrettet for at komme igennem. Derfor er det vigtigere end nogensinde før, at du tænker din markedsføringsindsats strategisk. Kun på den måde får du noget ud af den tid og de kroner, du investerer.
Forretning, markedsføring og salg – hvordan hænger det sammen?
Ligesom med alt andet, du laver i din virksomhed, skal markedsføringsindsatsen støtte op om din forretningsstrategi og dine forretningsmål. Den sammenhæng er vigtig, så du sikrer dig en retning, der gennemsyrer hele din virksomhed. Det er et værdifuldt fundament for din virksomhed, og for dem du gerne vil lave forretning med.
Din markedsføring støtter derfor op om din forretning ved at:
- Skabe synlighed og opmærksomhed
- Skabe en stærk brandposition
- Skabe interesse, som tiltrækker potentielle kunder
- Gøre potentielle kunder til kunder
- Gøre kunderne loyale
- Ergo: gøre bundlinjen bedre.
Selvom markedsføringsindsatsen altså er et vigtigt led i salgsprocessen, er det ikke i sig selv en salgsindsats. Mange kunder tager i dag en stor del af købsrejsen digitalt, helt uden din (eller din sælgers) påvirkning. I stedet er det din hjemmeside, dine digitale annoncer eller SoMe-opslag, dine lækre tryksager eller måske din gode Google placering, som spiller ind.
Med andre ord har markedsføring en vigtig opgave i at arbejde med potentielle kunder, inden salget sker. Markedsføringstiltagene skal give potentielle kunder viden og lyst til at købe hos dig, når det bliver relevant for dem. På den måde støtter din markedsføring op om salget og skulle gerne give nogle leads, som du kan arbejde videre med i forhold til dit salg.
Som iværksætter sidder du måske med det hele selv, men har du ansatte, som er en del af markedsføring og salg, er det vigtigt at have tænkt det sammen og vide, hvem der har ansvaret for hvad. Jo større virksomheden bliver, des vigtigere er det at have klare linjer, så alle arbejder hen mod samme mål. På den måde bruger du dine ressourcer og dit budget mest effektivt, og du undgår at tabe leads og potentielle kunder på vejen.
Virker det – hvordan måler vi på markedsføring?
Markedsførings udfordring er ofte at måle. Der er masser af indicer, som vi kan måle på – i hvert fald, når det kommer til online markedsføring.
Der er de bløde som fx:
- Hvor mange likede?
- Hvor mange delte?
- Hvor mange klikkede?
- Hvor lang tid så de med?
- Hvor mange åbnede? osv.
Og så er der de hårde som fx:
- Hvor mange tilmeldte sig nyhedsbrevet?
- Hvor mange trykkede køb i webshoppen?
- Hvor mange brugte kontaktformularen?
- Hvor mange ringede? osv.
Meget af det her er integreret i de forskellige værktøjer og kanaler, du kan bruge i din markedsføring, fx Google Ads, Google Analytics, Sociale Medier, SEO-rapporter, e-mail-programmer osv. Det giver dig en god indikation af, hvordan det står til.
At måle på salget direkte og se, om kunden kommer ud af en konkret markedsføringsindsats, er til gengæld svært. Du bruger formentligt mange forskellige kanaler, og kundens rejse kan have været langt omkring.
Læg en plan
Det bedste, du kan gøre, er at lægge en plan for, hvordan du ønsker at måle. Hvad vil du måle på, hvordan, og hvorfor? Tænk over, hvor kunden er i købsrejsen, hvilken handling du ønsker, de skal foretage, og hvad der i den kontekst giver mening at måle på. Udover alt det, som værktøjer og programmer giver dig adgang til at måle, kan en god, lavpraktisk tilgang til måling også være at spørge kunderne ind til, hvordan de har fundet netop dig. Det giver dig en helt konkret indsigt i, hvilke af dine indsatser, der virker bedst.
Husk tålmodighed
Som en slutnote vil vi understrege, at markedsføring ikke virker overnight. Når du har sat gang i tiltag, bliver du nødt til at se tiden an og holde øje undervejs, før du kan vurdere effekten. Der kan gå lang tid, før du fx har bygget en følgerskare op, eller før din SEO-rangering bliver bedre. Og der kan gå lang tid, fra en potentiel kunde stifter bekendtskab med dit brand første gang, til vedkommende bliver kunde.
Så - som med alle andre investeringer – husk tålmodighed! Hav øje for optimering og data og analysér på de tiltag, som du ud fra din strategi vælger at sætte i søen. Det betaler sig.
Læs mere om markedsføring i artiklerne Kom godt i gang med en markedsføringsstrategi og Konkretisér og eksekvér din markedsføringsstrategi.