Få gode råd til, hvordan du forbereder din marketing, så din investering styrker og giver resten af din virksomhed fart.
Som selvstændig er du ligesom piloten, der gerne vil flyve langt. Det kræver bl.a. nogle gode motorer som marketing.
Marketing er ikke en omkostning, du har som selvstændig. Det er en investering, du foretager i dit firmas drivkraft. Salget kommer ikke af sig selv. Uden marketing, ingen salg. Og værdien af at være forberedt, inden du investerer, kan ikke underdrives.
De 5 elementer
Marketing er et af de 5 elementer, der binder din virksomhed sammen.
- Dit produkt skal være profitabelt og efterspurgt.
- Dine faste omkostninger skal holdes nede.
- Din marketing skal kunne stå alene og ellers ...
- Bakke dit salg og salgsteam op.
- Dit cash flow er som brændstof til dit fly. Det flyver ikke uden.
I denne artikel har vi fået Thomas Saxe, virksomhedsrådgiver hos Frie Selvstændige, til at komme med gode råd til, hvordan du forbereder din marketing, så din investering styrker og giver resten af din virksomhed fart.
Forbered din marketing
Første trin er din kommunikation. Det kan ikke understreges nok, hvor vigtigt det er, at du arbejder med dine budskaber. Du kan have verdens bedste løsning, men hvis du ikke er i stand til at formulere dig kort og præcist, så taber du til den dårligere løsning, hvor budskaberne til gengæld kommer knivskarpt.
Som medlem af Frie Selvstændige kan du bruge drejebøgerne "Din Masterplan" og "Dit Lederskab", som Thomas har udviklet. De hjælper dig, så dine budskaber står klart og med gennemslagskraft.
Historier har vi haft siden tidernes morgen. De kan fange og inspirere publikum. Forbered dig og arbejd med dine budskaber, til du kan netop det: Inspirere og fange dit publikum.
Næste trin er din testperiode
Du skal teste dine budskaber, så du har et kvalificeret grundlag for din marketingsplan og ikke kommer til at brænde alle dine penge af på budskaber, som ikke sælger. I dit arbejde med dine budskaber har du sikkert haft flere forslag. Det kan godt tænkes, at din favorit ikke er dine kunders favorit. Det finder du kun ud af ved at teste dem, og gerne på en struktureret måde. Det er der heldigvis råd for.
Dit netværk
Du har forberedt dig og skal til at teste, så du øger oddsene for gevinst på din investering i marketing. Men ingen test er noget værd uden et relevant testpublikum. Din opgave nu er derfor at reklamere for din test, så du når et godt og tilstrækkeligt testpublikum.
Her kommer dit netværk ind i billedet, som du med fordel kan opdele i offline og online.
- Offline: Den direkte kontakt kan absolut noget, som du ikke kan opnå via online erfaringer. Via netværksarrangementer og alle dem, du kender, får du livereaktioner. Virker budskaberne, når du fortæller kortfattet? Kan du forklare produktet godt nok, så du skaber interesse lige nu og her? Vær nysgerrig på reaktionerne og de spørgsmål, du får. De er rigtig meget værd.
- Online skal du skabe trafik din vej via SoMe. Ligesom offline koster de ”blot” din tid. Fordelen ved online er, at du ret præcist kan måle, hvilke teasers/opslag, der virker bedst. Hvilke, der skaber trafik hen til det, du gerne vil - din nye hjemmeside.
Din hjemmeside
På din hjemmeside tester du aktivt dine budskaber, dine pointer, den historie, du har udarbejdet, og produktet. Du kan med fordel skrive "Lancering om 3 måneder", "Forudbestil", "Nyhedsbrev sign ups". Din læring er, hvad du får af kommentarer og typiske spørgsmål. Kommer der forudbestillinger?
Din læring
Det, du opnår, er en bekræftet interesse for din løsning. Du tester slet og ret markedet, inden du investerer i din marketing, så du har en kvalificeret ide om, hvorvidt den betaler sig.
- Hvis ikke, så skal du genbesøge og videreudvikle din løsning eller dine budskaber. Medmindre du vil brænde penge af, så flyver du ikke langt, uden at flyet er fyldt op med passagerer, fortæller Thomas.
Når du ser på din samlede firmaøkonomi, er der forskel på omkostninger og investeringer. Marketing er - og skal behandles som - en investering. Jo bedre du er til at forberede den, jo bedre investeringer foretager du dig, og jo bedre vækster dit firma.
Har du brug for sparring?
Hvis du har brug for sparring til, hvordan du analyserer din marketing - og analyserer bedre - er du meget velkommen til at kontakte Frie Selvstændiges virksomhedsrådgivere. De sidder klar til at hjælpe dig på 63 13 85 50.
Læs den næste artikel om dit salg i serien "5 elementer, der skaber vækst i dit regnskab".