Tilbage

Er du for dyr?

Usikkerhed og tvivl om, hvorvidt dine priser er for høje, kan fylde meget, når du skal prissætte dig selv og dine produkter. Men det kan afklares ved at få svar på en række vigtige spørgsmål

Usikkerhed og tvivl om, hvorvidt dine priser er for høje, kan fylde meget, når du skal prissætte dig selv og dine produkter. Men det kan afklares ved at få svar på en række vigtige spørgsmål


At sætte pris på dine ydelser eller produkter er en af de sværeste beslutninger som selvstændig, der ofte er forbundet med tvivl og usikkerhed.

Det fortæller virksomhedsrådgiver hos Frie Selvstændige, Carina Brix, der i sit arbejde rådgiver og sparrer med selvstændige om netop prissætning.

Her oplever hun, at mange selvstændige har svært ved at sætte den rette pris, særligt om de er for dyre. Derfor er det afgørende, at du får løst den usikkerhed ved at få svar på en række vigtige spørgsmål.

Hvordan ligger din pris i markedet?

Det første er, hvordan du ligger prismæssigt i forhold til dine konkurrenter. Det er nemlig en vigtig indikator for, om du ligger højt, lavt eller midt i mellem på markedet.

Derfor bør du starte med at undersøge priserne for lignende ydelser eller produkter på markedet, hvor du særligt ser på dem, der er på cirka samme niveau som dig. På den måde skulle du gerne få et nogenlunde retvisende prisbillede, som du kan lægge dig op af.

- Når du sætter din pris, skal du sikre dig, at den matcher det, du kan, og det du tilbyder. Her kan du se på, hvor meget erfaring, du har, og hvad lignende ydelser koster, forklarer Carina Brix, der også anbefaler, at du eventuelt tester prisen af på potentielle kunder for at se, hvordan de tager imod det.

- Og det er helt normalt, at der skal et par forsøg til for at finde den rigtige pris, uddyber hun.

Hvilken pris skal du have?

For at få et bedre overblik over, hvad du rent faktisk skal tage for dit produkt eller ydelse, skal du vide, hvilken minimumspris, du skal have, for at din forretning hænger sammen. Minimumsprisen dækker dine udgifter til basisomkostninger som indkøb, løn, administration osv. samt salgsomkostninger.

Dertil skal du lægge den ønskede fortjeneste, hvilket i alt giver dig din salgspris. Ender den med at blive for høj i forhold til, hvad kunderne vil betale, kan du se på, om du kan tilpasse prisen ved at spare på dine udgifter eller sænke fortjenesten.

Prisen positionerer dig i markedet

I overvejelserne omkring, hvorvidt du er for dyr, skal du huske på, at måden, du prissætter dig selv eller dit produkt på, også i høj grad er med til at placere dig i feltet blandt dine konkurrenter. Derfor skal du overveje, hvordan prisen ser ud i kundernes øjne.

Eksempelvis kan en lav pris gøre folk bekymrede for kvaliteten, mens en høj pris kan tiltrække andre, der forbinder det med noget positivt.

- Prisen er derfor et godt værktøj til at blive klogere på, om værdien er til at forstå hos dine kunder, og om du har fat i den rette kundegruppe. Hvis du sælger billigt, og folk bare tager imod, ved du nemlig ikke, om du har fat i den rette kundegruppe, om værdien af dit tilbud er til at forstå, eller hvad kunderne reelt er villige til at betale, forklarer Carina Brix.

Priser ændrer sig

Til sidst skal du huske på, at priser sagtens kan ændre sig. Det gør de hele tiden på næsten alle varer og ydelser. Efterhånden som du lærer markedet bedre at kende - eller efterspørgslen på det, du tilbyder, stiger - kan du løbende sætte priserne op eller optimere din prisstruktur.

Ligesom du selv, din virksomhed, markedet og dine kunder udvikler sig, bør dine priser gøre det samme. Har du eksempelvis de samme priser som for 10 år siden, er der noget galt med din prissætning. Og skulle du ramme et punkt, hvor folk springer fra, er det formentligt tid til at kigge dine priser efter i sømmene.

Få sparring til din prissætning

Er du i tvivl om, hvordan du skal prissætte dit produkt eller ydelse, kan du få råd og sparring med udgangspunkt i netop din situation ved at kontakte Frie Selvstændiges virksomhedsrådgivere på 63 13 85 50.

Læs også artiklen Strategiske overvejelser - Vil du vælges til på prisen?