Tilbage

Selvstændige Louise: Du skal bruge penge for at tjene penge

Louise Corneliussen bruger ca. 15 % af sin omsætning på markedsføring. Og selv om det ”gør lidt ondt” at bruge så mange penge, så er det nødvendigt, fortæller hun. Ellers kommer der nemlig ikke nye kunder i butikken.

Louise Corneliussen bruger ca. 15 % af sin omsætning på markedsføring. Og selv om det ”gør lidt ondt” at bruge så mange penge, så er det nødvendigt, fortæller hun. Ellers kommer der nemlig ikke nye kunder i butikken.


I Aarhus ligger forretningen Bodycool, hvor Louise Corneliussen tilbyder fedtfrysninger og andre behandlinger inden for kategorierne skønhed og sundhed.

Forretningen har Louise haft, siden hun for syv år valgte at blive selvstændig efter i en del år at have arbejdet som tandplejer.

Årsagen til det skifte var, at hun gerne ville være sin egen chef med mulighed for at bestemme mest muligt over sit eget liv.

– Den frihed kan ikke købes for penge, og i dag har jeg gjort min største hobbyinteresse til mit arbejde, som hun siger.

Lavede budget

Men det hænger kun sammen, så længe der kommer kunder i butikken, naturligvis. Derfor lavede hun fra starten et budget, så hun var klar over følgende:

  • Hvor meget hun havde i faste udgifter til forretningen
  • Hvad behandlinger skulle koste
  • Hvor mange kunder, hun skulle have igennem for at dække sine udgifter.

Penge til opstartsomkostningerne havde hun lånt i banken, der på baggrund af hendes budget og egen tro på ideen gerne ville låne hende pengene.

– Prislejet for fedtfrysningsbehandlinger ligger relativt højt sammenlignet med eksempelvis en klipning eller massage, så jeg skulle faktisk ikke have ret mange kunder igennem for at dække mine udgifter, fortæller Louise.

Begik en fejl

Men selv om hun ikke behøvede ret mange kunder, var det alligevel en udfordring at få folk i butikken, fortæller hun. Og netop det at skaffe kunder var fra starten hendes største bekymring, fortæller hun.

For hvordan skulle folk vide, at hendes forretning fandtes?

Hun vidste, at markedsføring var vigtigt, men i dag kan hun se, at hun havde begået den fejl, at hun ikke fra starten havde lavet en markedsføringsplan.

– Det vidste sig, at det næsten var mere vigtigt end budgettet, for jeg startede op uden at have en plan for, hvordan jeg skulle få kunder, siger Louise, der i dag ved, at en markedsføringsplan er vigtig af følgende grunde:

  • Finde ud af, hvem og hvor målgruppen er
  • Hvilke medier bruger målgruppen?
  • Hvilke muligheder er der for at ramme målgruppen der, hvor de er?
  • Hvordan og hvornår skal målgruppen rammes?
  • Hvor mange penge skal der bruges på det?
  • Hvad kan du selv, og hvad skal du have hjælp til?

Flyers virkede ikke

Uden en sådan plan kastede Louise sig bare ud i det med de metoder, hun kendte til, hvilket primært bestod i at dele flyers ud i bestemte dele af Aarhus. Men det gav ingen resultater, fortæller hun.

– Efter cirka et halvt år måtte jeg indse, at jeg havde brug for hjælp til markedsføring. Så jeg valgte at hyre en til opgaven på freelancebasis, og det var nok den bedste beslutning, jeg har truffet, siger hun.

Det betød nemlig følgende:

  • At ansvaret for det vigtige arbejde kom i kompetente hænder
  • At der blev lagt en plan og strategi
  • At Louise kunne bruge sin tid på kernekompetencen
  • At effekten af markedsføringen løbende vurderes og evalueres.

En overvindelse at bruge penge

I Louises tilfælde er det primært Facebook, Instagram og Google Ads, der giver de bedste resultater. Men det var ikke uden indre modstand, at hun besluttede sig for at bruge penge på det.

Og det sidder stadig i hende i dag, fortæller hun.

– Det var en overvindelse at bruge penge uden at vide med sikkerhed, om de kom tilbage igen. Erfaringen har lært mig, at det virker, men selv i dag gør det stadig lidt ondt, at jeg er nødt til at bruge så mange på det, fortæller Louise, der bruger omkring 15 % af sin omsætning på markedsføring.

– Men man skal bruge penge for at tjene penge, siger hun.

Annoncer og indhold

Konkret betaler Louise sig i dag fra alt det, der hedder annoncer på Facebook og Instagram samt Google Ads. På den måde er hun sikret professionel håndtering af grafik, tekst, timing, hashtags og målgrupper, som hun ikke selv er ekspert i.

Men det er kun den ene del af markedsføringen, fortæller hun. For indhold på de sociale medier skal der også laves. Og det gør hun selv.

Hver uge lægger hun derfor tre posts på Facebook og Instagram, hvor hun gennem årene har fået en del følgere. Det kan eksempelvis være opslag som:

  • Billeder af kunder i klinikken
  • Billeder fra messer hun er på
  • Gode anmeldelser
  • Tilbud og konkurrencer
  • Billeder og videoer med hende selv.

Og især det sidste virker rigtig godt, fortæller hun.

– Jeg er fra Nordjylland, og det var enormt grænseoverskridende for mig i starten at skulle skrive om mig selv og ligge billeder og videoer op. Men det virker bare og får flere likes og kommentarer end det andet indhold. Så jeg gør det, fordi det er nødvendigt, siger hun.

Spørg dine kunder, hvor de har set dig

Når man som Louise har en fysisk butik, hvor folk ringer eller booker online via hjemmesiden, er det umuligt for hende at vide, hvor folk har set eller hørt om hende.

Med mindre altså, at hun spørger sine kunder om det. Og det gør hun af samme årsag altid.

På den måde får hun nemlig vigtig indsigt i, hvor hun bedst rammer sine kunder og fremadrettet bør bruge sine penge på mere markedsføring.

Og udover SoMe og Google Ads har hun gennem tiden prøvet mange forskellige annonceringsmuligheder såsom:

  • Busreklamer
  • Infoskærme på apoteket
  • Radioreklamer
  • Avisannoncer.

– Jeg prøver hele tiden nye ting af, og effekten er naturligvis afgørende for, om det er noget, jeg fortsætter med. Men man skal også være tålmodig, for penge brugt i dag kommer ikke nødvendigvis igen før mange måneder senere, siger hun.

Den vigtige hjemmeside

Helt fra begyndelsen har Louise også være bevidst om, at en god og professionel hjemmeside var afgørende for hende. Og det af flere årsager, fortæller hun. Nemlig:

  • SEO
  • Information
  • Tryghed.

For mens SEO naturligvis er afgørende – mange af hendes kunder finder hende via organiske google søgninger – så er information og dermed tryghed for kunderne mindst lige så afgørende.

– Når man tilbyder behandlinger, som jeg gør, er det utrolig vigtigt, at man har det faglige og videnskabelig belæg på plads. Derfor har jeg brugt tid og penge på at få skrevet tekster til hjemmesiden, der redeligt og nemt forståeligt forklarer, hvad behandlinger går ud på, siger hun.

Da hun i sin tid var i banken for at låne penge til sin forretning, var et beløb til hjemmesiden da også medregnet, fortæller hun.

Og mens det i dag var den helt rigtige beslutning, er der særligt ét råd, hun også ville ønske, hun havde fået og fulgt dengang:

Nemlig at få hjælp til markedsføring fra begyndelsen.

– Jeg brugte alt for meget tid og ressourcer på at gøre det selv, og i dag ville jeg ønske, at jeg fra starten havde fundet en, der kunne hjælpe mig. På den måde havde jeg hurtigere fået kunder i butikken.