Tilbage

“Frie Selvstændige er en fantastisk god ide!”

Frie Selvstændige fandtes ikke, da Tom Jelsing var selvstændig og havde haft gavn af virksomhedsrådgivning. Det var ellers lige, hvad han havde brug for som selvstændig, understreger han i en uopfordret e-mail.

Frie Selvstændige fandtes ikke, da Tom Jelsing var selvstændig og havde haft gavn af virksomhedsrådgivning. Det var ellers lige, hvad han havde brug for som selvstændig, understreger han i en uopfordret e-mail.


"Hej,

Jeg synes, Frie Selvstændige er en fantastisk god ide!

Som selvstændig konsulent og designer fra 1989 til 2012 har jeg været i flere situationer, hvor jeg kunne have haft brug for den hjælp, I netop tilbyder.

Min enmandsvirksomhed gik i det store og hele godt, da det lykkedes løbende at få opgaver ind fra en række danske virksomheder. Men der har alligevel været adskillige situationer, hvor jeg var i tvivl om, hvordan jeg skulle forholde mig og ville havde været lykkelig for nogen at sparre med.”

Ovenstående er indledningen i en e-mail, som Frie Selvstændige modtog i marts 2021. Afsenderen var 77-årige Tom Jelsing, og den vakte nysgerrighed: Hvad får en pensioneret selvstændig, som stoppede for næsten 10 år siden, til at maile uopfordret til Frie Selvstændige?

– Jeg så en bannerannonce, og da jeg klikkede og læste, hvad Frie Selvstændige tilbyder, tænkte jeg "hold da op, det var lige det, jeg havde brug for dengang", forklarer Tom Jelsing, der bor i Espergærde i Nordsjælland.

Et stort spring

Tom Jelsings firma hed "Tom Jelsing man-machine communication", og han tilbød design af brugervenlig apparatbetjening og skærmgrafik, der gjorde det nemt for brugerne at betjene sig af it-løsninger. I dag kendt som UX (User Experience). Fx hjalp han det daværende Cetelco med at designe betjeningen til en af de første GSM-telefoner på markedet, ligesom han lavede grafisk design til kontrolrummet for S-togene.

Inden da havde Tom Jelsing været ansat hos Bang & Olufsen i 18 år – til sidst som konceptchef. Han husker stadig, hvordan det var at blive selvstændig.

– Det var et stort spring. Jeg forlod en vellønnet stilling og havde kun én kunde, da jeg startede. Men jeg havde et godt netværk og en fornemmelse af, at der var et marked for mine ydelser, siger Tom Jelsing og tilføjer:

– Men jeg stod også alene med mange ting, og det havde været dejligt med sparring fra en virksomhedskonsulent.

"Jeg havde jo ingen anelse"

I e-mailen til Frie Selvstændige oplister han områder, hvor han i sin tid havde brug for virksomhedsrådgivning for at få en andens perspektiv – og gerne fra en rådgiver, som selv havde været selvstændig.

"Blot i kort form: At få kontakt med kunden (markedsføring). Det første møde med kunden (kun én mulighed for at gøre et godt førstegangsindtryk). Samarbejdsaftale (jura). Levering af det første delresultat (wow-faktor). Udførelse af opgaven (altid til tiden). Sende faktura – modtage betalingen."

- Med hensyn til markedsføringen startede jeg med at lave en folder, som jeg sendte til mit netværk. Men det havde været rart at have én, som kiggede den igennem inden. Jeg havde jo ingen anelse om, hvordan man kommunikerer i sådan en, siger Tom Jelsing, som havde bedre styr på det med bogføring, for han programmerede sit eget bogholderisystem.

Tvist med kunde

Et område, som i særdeleshed gav hovedbrud – hvilket Frie Selvstændige ofte ser hos selvstændige – var samarbejdsaftalerne, for det var ofte store virksomheder, som Tom Jelsing arbejdede for, og det var tit langvarige projekter til anseelige summer for en enkeltmandsvirksomhed. Fx havde hans første store kontrakt i starten af 90’erne en værdi á 400.000 kr.

– Dér havde jeg helt klart haft gavn af juridisk assistance. Én, der kunne læse kontrakten igennem og sige "ups, du skal lige være opmærksom på det og det", siger Tom Jelsing og fortæller om en anden situation, hvor han også havde behov for juridisk hjælp:

– Jeg havde en tvist med en virksomhed, som genbrugte mit design på et andet produkt. Jeg påpegede, at min ophavsret var krænket, men gjorde ikke mere ved det, fordi jeg anså det for at være en gråzone uden præcedens for det, jeg arbejdede med. Sidenhen præsenterede samme virksomhed mig for en kontrakt i forbindelse med en ny opgave, hvor jeg med tilbagevirkende kraft skulle sige ok til, at de havde genbrugt mit design. Gennem alle mine år som selvstændig er det den eneste kunde, jeg har sagt nej til!

Tom Jelsing ser med glæde tilbage på de mange år som selvstændig, som gav ham et udfordrende og indholdsrigt arbejdsliv. Som han skriver til sidst i e-mailen til Frie Selvstændige, manglede der dog en enkelt ting:

"Jeg er nu gået på pension. Havde Frie Selvstændige eksisteret dengang, havde jeg ubetinget været medlem.

Med venlig hilsen
Tom Jelsing"