Styrk din forretning

Styrk din forretning

I foreningen DANA gør vi alt, hvad vi kan for at hjælpe dig med at styrke din forretning. Vi har samlet nogle gode råd om, hvordan du øger salget med god markedsføring og får styr på den økonomiske del.

Vi kalder dig modig

Mange har evnen, lysten og frihedstrangen til at blive selvstændig. Men det er modet, der afgør, om de gør noget ved det. Som iværksætter har du turdet tage springet. Derfor kalder vi dig modig.

  • Vi har brug for dig, der har modet til at forfølge dine drømme og forretningsideer. Som iværksætter er du nemlig med til at holde hjulene i gang i samfundet. 

    Der er dog ingen, der siger, at det skal være nemt at være modig, og springet fra lønmodtager til selvstændig er for mange nye iværksættere stort. Men du skal vide, at du ikke er alene. Listen af modige selvstændige er lige så lang som H.C. Andersens samlede eventyrer. De modige længe leve!

     

  • I foreningen DANA er vi selvstændige sammen. Dig, os og andre iværksættere på tværs af brancher og regioner landet over. Det betyder, at du som medlem af foreningen DANA kan trække på et enormt netværk af ligesindede, modige selvstændige, som kan hjælpe dig med alt fra sparring til uvurderlig samhandel.

    Dette netværk er helt unikt, og som en aktiv del af det styrker du ikke blot din forretning – du gør det også lettere for dig selv at tage de modige beslutninger fremover.

    Læs mere om, hvordan du kan bruge dit netværk

Skil dig ud

Grundlaget for en god markedsstrategi er, at du kan skille dig ud. Her kan du læse mere om, hvordan du markerer din virksomhed klart på markedet.

  • I en skov af iværksættere, som alle kæmper om at gøre sig bemærket, er det vigtigt, at du hurtigt kan markere dig på markedet og skille dig ud fra dine konkurrenter.

    For at kunne gøre det, er der ét helt grundlæggende spørgsmål, som er godt at overveje:

    • Hvad kan du tilbyde dine kunder, som andre virksomheder på markedet ikke kan?


    Måske har du en unik kundegruppe, de bedste priser, den højeste kvalitet eller er førende på kundeservice. Svaret er selvfølgelig helt individuelt, men hvis du kan sætte fingeren på netop det, der gør dit produkt til noget særligt, så er du kommet meget langt. Det betyder nemlig, at du har noget, som du kan markedsføre dig med over for dine kunder.

  • Et godt eksempel på en virksomhed, der skiller sig ud og har fundet sin unikke position på markedet, er Apple.

    Apples produkter er langt fra markedets billigste, og det er også uklart, om de er førende på kvalitet. Alligevel er det en af verdens mest succesfulde virksomheder, og de sælger massevis af produkter hvert eneste år.

    En af årsagerne bag succesen er, at Apple har en helt klar profil. De skiller sig med andre ord ud fra konkurrenterne på markedet. I Apples tilfælde har deres unikke position noget med designet at gøre, og for din virksomhed er det sikkert noget helt andet.

    For at kunne finde din unikke position på markedet er det dog helt centralt, at du er i stand til at identificere dine kunders behov.

    Disse behov kan være svære at definere, fordi de er så vanskelige at forudse. Nogle gange er kunderne mere rationelt drevne og søger det bedste produkt til den billigste pris. Andre gange er deres behov mere emotionelt betonet og målrettet mod produkter, som tilbyder en anden oplevelse end konkurrenterne på markedet.

  • Når du klart og tydeligt kan forklare kunden, hvorfor dit produkt skiller sig ud, så står du stærkere i salgspositionen.

    Din unikke salgsposition er helt afgørende for din virksomheds evne til at markere sig på markedet. Hvis du har en varieret kundegruppe, er det meget sandsynligt, at dine kunders behov ikke er ens. Derfor er det også vigtigt for din virksomheds succes, at du er fleksibel og kan tilgodese de forskellige kunders behov.

    Samtidig skal du også overvåge markedet og følge med i, hvad dine konkurrenter foretager sig. For hvis andre virksomheder positionerer sig på samme måde som dig, så er din unikke salgsposition truet.

    Find mere gratis rådgivning om opstart, vækst og udvikling på Startvækst.dk

Salg og markedsføring

God markedsføring er fundamentet for en velfungerende salgsstrategi og behøver ikke koste en bondegård. Her finder du gode råd og vejledning til at markedsføre din virksomhed og øge dit salg.

  • Som enhver anden iværksætter drømmer du nok om, at kunderne strømmer ind helt af sig selv, så snart dit produkt er lanceret på markedet. Sådan går det dog desværre sjældent, og ligegyldigt hvor godt dit produkt er, så kræver det hårdt arbejde at overbevise kunderne om, at de skal vælge dit produkt frem for konkurrentens.

    Et af midlerne til at nå helt ud til kunderne er god markedsføring. Og suppleret med den helt rigtige salgsteknik, så står du stærkt, når det er tid til at hive det endelige salg hjem.

  •  

    En af hemmelighederne bag en succesfuld forretning er at kende sine kernekunder og samtidig kunne identificere nye potentielle kunder. Derfor er det vigtigt, at du som selvstændig er i stand til at beskrive både dine kunder og deres behov så præcist som muligt.

    Vi har lavet en lille huskeliste, som altid er god at have i baghovedet, når du skal kortlægge dine kunders behov.

    • Hvem er kunderne?
    • Hvad køber de?
    • Hvorfor køber de det?
    • Hvad får dem til at købe?
    • Hvor mange penge har de?
    • Hvordan bruger de dit produkt?
    • Hvad forventer de af dit produkt?
    • Hvad tænker de om din virksomhed?
    • Hvad tænker de om konkurrenterne på markedet?
    • Hvilke relaterede produkter bruger de i forvejen?


    Spørg dine kunder direkte

    For at kunne besvare disse spørgsmål kan det ofte være nødvendigt at tage kontakt direkte til kunderne og spørge dem om deres ønsker til netop dit produkt.

    Det er en god måde at skabe kontakt på, fordi det sker med udgangspunkt i deres behov og samtidig viser, at du tager deres mening om dit produkt alvorligt.

    På den måde kommer du helt tæt på kunderne, og vores erfaring fortæller os da også, at der ofte er en direkte relation mellem et godt kendskab til dine kernekunder og din bundlinje.

    Jo mere kontakt og føling du har med dine kunder, desto nemmere er det nemlig at målrette dit produkt og overbevise dem om, at det passer perfekt til deres behov.

     

  • Der findes en lang række billige og nemme markedsføringsmetoder, som hurtigt kan skabe værdi for din virksomhed. 

    God markedsføring koster ikke nødvendigvis en formue, og med den rette strategi kan du hurtigt og billigt bane vejen for, at din virksomhed når ud til endnu flere kunder – og måske endda helt nye kundegrupper.

    Vi giver dig her et par fif til billig og effektiv markedsføring.

    Sælg til dine eksisterende kunder
    Mange iværksættere fokuserer udelukkende på at skabe nye kunder, men det kan faktisk være en rigtig god forretning at aktivere dem, du allerede har.

    Eksisterende kunder har tidligere købt dit produkt og vil med al sandsynlighed også være interesserede i at høre mere om nye og forbedrede produkter med relevans for dem.

    Det er derfor langt mindre omkostningsfuldt at skabe fornyet kontakt til de kunder, du kender på forhånd, end det er at skaffe nye kunder. Det kræver blot, at du ringer dem op og promoverer dit produkt direkte over telefonen.

    En anden fordel ved at tage kontakt til dine tidligere kunder er, at de ofte kan være behjælpelige som referencer. Du kan fx spørge dem, om de har lyst til at anbefale dig til fremtidige kunder og på den måde vise nye kunder, at du er både pålidelig og troværdig at handle med.

    Lav en pressemeddelelse
    Hvis du har et budskab, som skal nå ud til mange mennesker på kort tid, så er det ofte en god idé at bruge en pressemeddelelse.

    Pressemeddelelsen er et effektivt markedsføringsredskab, som kan bringe meget gratis reklame med sig, hvis den bliver brugt korrekt. Det er dog helt afgørende, at den er skarpt vinklet og professionelt skrevet, hvis den skal have en chance for at nå igennem nåleøjet på avisredaktionerne og andre medier.

    En god pressemeddelelse er bygget over en god historie med nyhedsfaktor og interviewbidder med hovedpersonerne. Jo tættere meddelelsen er på en færdig avisartikel, desto større chance er der for, at den bliver publiceret.

    Det er desuden en god idé at vedlægge kontaktoplysninger på de vigtigste personer i din virksomhed, så interesserede journalister kan ringe og stille opfølgende spørgsmål. Du skal dog altid regne med, at du eller andre i virksomheden selv skal tage kontakt til journalisterne og gøre opmærksom på pressemeddelelsen for at fange deres opmærksomhed.

    Reklamér online med Google AdWords
    Med online markedsføring kan du nå din kundegruppe hurtigere og billigere end nogensinde før. Det er dog ikke alle markedsføringstiltag på nettet, der virker lige godt, og det kræver, at du sætter dig godt ind i mulighederne, hvis du ønsker at gøre din virksomhed synlig på nettet.

    Et interessant onlineredskab for de fleste selvstændige er Google Adwords. Her kan du blandt andet få vist små bannerreklamer for dine produkter, når brugerne søger efter relevante produkter i Googles søgemaskine.

    Google Adwords har også den fordel, at selv små virksomheder med begrænsede markedsføringsbudgetter kan nå ud til deres kundegrupper. Du kontrollerer selv prisen for bannerreklamerne og kan også selv styre din kampagne, hvis du ønsker det. Bare husk at sætte et loft for, hvor mange penge du ønsker at bruge, da det ellers hurtigt kan løbe løbsk.

    Her kan du læse mere om Google AdWords.

  • Selvom du har sendt en masse tilbud ud til potentielle kunder og måske har en del forhandlinger i gang, så kan det stadig være svært at få lukket salgene i sidste ende.

    For at undgå denne situation, er det sommetider en god ide at fokusere på dine mest lovende kunder og ikke være bange for at blive kontant i din forhandling med resten. På den måde kan et "nej tak" fra en potentiel kunde i nogle situationer være bedre end et "måske", fordi du så har mulighed for at rykke videre og satse på nye kunder.

    Forbered din salgstale
    Det altafgørende mål med al kundekontakt er selvfølgelig at få gennemført et salg, der er tilfredsstillende for begge parter. Det kan være en svær disciplin at mestre, men det er vores erfaring, at det går meget nemmere, hvis du har gjort dig nogle tanker om salgsprocessen på forhånd.

    Det handler kort fortalt om at være ordentligt forberedt til salgsmødet, så du kan levere en fornuftig og klar salgstale, udvise taktisk snilde og forstå, hvor og hvornår du skal gå på kompromis med kundens krav.

    Når du forbereder dig til et kundemøde, er det derfor essentielt, at du har orienteret dig om kundens profil, behov og finansielle situation for at kunne målrette og tilpasse din salgspræsentation. Og er du i tvivl, så skal du aldrig være bange for at spørge kunden selv – interesse viser blot, at du er seriøs og søger den bedste løsning for begge parter.

    Brug elevatortalen
    Elevatortalen er en kort salgstale, som på få sekunder skal give dine potentielle kunder et præcist svar på, hvad fordelene ved dit produkt er, og hvorfor det skiller sig ud.

    Jo skarpere din elevatortale er, desto mere professionel og målrettet kommer du til at fremstå over for kunden. Det er derfor en god ide at øve talen og løbende overveje indholdet, da det kan hjælpe dig med til at blive helt klar på, hvad det er, der gør dit produkt uundværligt.

    Læs mere om elevatortalen

    Vær fleksibel
    Udover en god forberedelse, der retter sig mod den enkelte kundes behov, er det også vigtigt, at du i salgssituationen er villig til at forhandle betingelserne og imødekomme kundens ønsker.

    For at opnå det bedste resultat bør du forinden forberede dig på forskellige forhandlingsscenarier, så du kan reagere hurtigt på pludseligt opståede krav, usikkerheder eller misforståelser fra kundens side.

    Du kan eksempelvis foreslå kunden ekstra service med i prisen eller rabatter på fremtidige salg som kompromis. I forhandlingssituationen er det også en god ide at have besluttet sig for, hvor meget du vil gå ned i pris eller tilbyde af ekstra goder, så du ikke skal stå og regne på det foran kunden.

Økonomisk støtte

De fleste opstartsvirksomheder har brug for økonomisk støtte i en eller anden forstand. Her kan du læse mere om lån og andre kilder til finansiering.

  • Som selvstændig er der mange spørgsmål, som trænger sig på, når du er på udkig efter finansiering:

    • Hvilke typer finansiering findes der for mindre erhvervsdrivende? 
    • Hvordan finder du en finansieringsløsning, som både er sund og lukrativ? 
    • Skal du låne i banken, eller kan du finde pengene blandt venner og familie?
    • Kan du få støtte fra statslige eller regionale kasser?


    På disse sider har vi samlet en række gode råd til, hvordan du navigerer igennem mulighederne og finder netop den finansieringstype, som passer dig og din virksomhed bedst.

  • Der findes et hav af forskellige finansieringsmuligheder, du kan benytte dig af som selvstændig. Find råd og vejledning her.

    Som selvstændig kan du aldrig være sikker på, at banken vil låne dig penge til at udbygge din virksomhed. Et nej fra banken er dog ikke ensbetydende med, at det ikke kan lade sig gøre. I Danmark er der nemlig mange andre mulige kilder til finansiering for iværksættere som dig selv.

    En ofte overset mulighed er at gå direkte til dine leverandører og spørge dem, om de kan hjælpe med finansieringen, fx i form af produktrabatter, låneordninger eller som tilskud til markedsføringen. I kraft af, at du allerede afsætter deres produkter, har I nemlig en gensidig interesse i, at din virksomhed kører fornuftigt.

    Et andet plus ved at tale med din leverandør er, at du står i en glimrende forhandlingssituation, da du kan søge mod en anden leverandør, hvis din nuværende leverandør ikke umiddelbart er villig til at hjælpe med til finansieringen.

    Hvad med egenfinansiering?

    Har du selv, dine forretningspartnere, venner eller familie midler til rådighed, kan du også overveje at investere gennem egenfinansiering. Det er meget mere fleksibelt end et banklån, og er typisk også langt billigere, fordi der er lavere eller ingen renter involveret.

    Det er dog vigtigt, at du er opmærksom på de menneskelige omkostninger, der kan være ved at investere penge, som du har lånt af din personlige omgangskreds. Hvis noget går galt, kan det i værste fald koste meget mere end din virksomhed.

    Få støtte til vækst

    Det er også en mulighed at søge om tilskud til finansieringen igennem forskellige statslige og regionale støtteordninger. Netop dette er en lukrativ ordning, fordi tilskuddene ikke skal betales tilbage, men i stedet gives som bidrag til løn eller andre dele af finansieringen.

    Vækstfonden er en statslig investeringsfond, som har til opgave at tilbyde finansiel hjælp til små og mellemstore virksomheder. De tilbyder lånepuljer, som retter sig mod virksomheder i forskellige udviklingsstadier, og inkluderer:

    • Kom-i-gang-lån for nystartede virksomheder 
    • VF Venture for nye virksomheder med internationalt vækstpotentiale – læs mere om VF Venture
    • Vækstkaution til nye og ældre virksomheder 
    • Vækstlån som retter sig mod virksomheder i udvikling, der har modtaget risikovillig kapital fra ventureinvestorer.

    Du kan læse mere om de forskellige lånetyper hos Vækstfonden

    WeLoveStartups

    Det er også en mulighed at søge om tilskud til finansieringen igennem forskellige statslige, regionale og private støtteordninger.

    Netop dette er en lukrativ ordning, fordi tilskuddene ikke skal betales tilbage, men i stedet gives som bidrag til løn eller andre dele af finansieringen.

    WeLoveStartups er en non-profit forening, der samler det danske erhvervsliv i en ”pay it forward” bevægelse for at støtte og skabe flere iværksættere. Alle typer af iværksættere kan ansøge.

    Foreningen DANA har fra starten været en væsentlig del af at skabe netop dette initiativ, idet vi ønsker at skabe endnu flere modige iværksætterhelte.

    Mulighederne inkluderer:

    • Legater
    • Mentorer
    • Markedsføring af din idé i artikler, der fortæller om din fremgang.

    Du kan læse mere om legaterne og sende din ansøgning via www.welovestartups.dk/ansoegningsguide

  • Det kan være en udfordring at få finansieringen på plads, men det er langt fra umuligt. Her finder du gode råd og retningslinjer, der kan hjælpe dig med at få et ja.

    Én ting er at finde en god finansieringsløsning til din virksomhed. En anden er at få finansieringen godkendt. Her er nøgleordet ”troværdighed”.

    Vigtige kriterier for et ja
    For at få et ja er der nemlig to vigtige kriterier, der skal være opfyldt. Du skal fremstå troværdig som person, da det ofte er dig personligt, finansieringen gives til. Og din virksomhedsprofil skal også være troværdig, så den matcher dig som person.

    En vigtig del af at fremstå troværdig er at have en solid forretningsplan på plads, inden du går ud til mulige investorer for at søge om penge til udvikling af din virksomhed. Enhver potentiel investor vil nemlig lave en klassisk risikovurdering af dig og din virksomhed, og her kan du forvente, at følgende spørgsmål indgår:

    • Er din forretningsplan realistisk? 
    • Har du midlerne (personalet, ideerne, osv.) til at gennemføre dine planer?
    • Kan du betale pengene tilbage, hvis virksomheden går konkurs?

    Stil sikkerhed og hav en fornuftig forretningsplan
    Når du skal ud og finde finansiering, er hovedreglen, at du skal kunne stille en fornuftig sikkerhed. Simpelthen fordi det er nemmere at få finansieret din virksomhed, hvis banken eller en anden finansieringskilde ved, hvor de kan hente pengene i tilfælde af, at du har problemer med at betale lånet. Sikkerhed kan i den forbindelse være mange ting, fx fast ejendom eller udstyr, som du ejer.

    Det er også et krav, at du har en forståelig forretningsplan, og at din likviditet, såvel som betalingshistorik hos andre kreditorer, er i orden. Derudover er det altid et godt signal at sende til en potentiel investor, hvis du selv er villig til at smide egne penge i projektet.

    Hvis det er en bank, du forhandler med, så kan du eventuelt tilbyde dem, at du rykker alle dine bankaktiver (hvis muligt) til deres bank. Det vil både gøre dig mere attraktiv som kunde og give dem et bedre overblik over din økonomiske situation. Samtidig kan du nemmere forhandle en lukrativ rentesats og låneaftale på plads.

    Læs mere om, hvordan du udvikler en god forretningsplan.

  • Udover tilskud fra officielle kanaler er det også en mulighed at lave låneaftaler med banker og realkreditinstitutter, indgå partnerskabsaftaler med andre virksomheder eller få risikovillig kapital fra fx venturekapital.

    Hvis du er interesseret i at vide mere om tilskudsordninger og anden støtte til vækst, kan du læse mere på startvækst.dk

    Her kan du også finde mere viden om, hvordan du finder finansiering, hvordan du kan få rådgivning om finansiering og crowdfunding.

     

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse, bl.a. så vi kan huske dine seneste indtastninger. Hvis du klikker videre på frie.dk, accepterer du automatisk brugen af cookies. Læs mere om cookies.