Når du tager springet og starter egen virksomhed, betyder det ikke, at du skal kunne klare alt selv. Her finder du gode råd og vejledning til en smertefri opstart.

Værdifulde råd

Når du tager springet og starter egen virksomhed, betyder det ikke, at du skal kunne klare alt selv. Her finder du gode råd og vejledning til en smertefri opstart.

De selvstændiges rådgivning

At være selvstændig betyder ikke, at du skal kunne alting selv. Som på alle andre områder i livet er god og relevant rådgivning helt afgørende. Her er et udpluk af de forskellige typer rådgivning, vi tilbyder.

  • Den enkleste vej til succes er at søge råd hos - og lære af dem, som tidligere har været i samme situation som dig selv. Hvis du prøver at klare alt selv, går der nemlig meget tid fra din kerneforretning, og det er i virkeligheden tabt indtjening.

    Som medlem af foreningen DANA får du Danmarks bedste online ekspertforum for selvstændige. Vi har fundet nogle af landets bedste eksperter, som kan rådgive dig inden for:

    • Advokatrådgivning
    • Bogføring
    • Markedsføring
    • Personalejura
    • Salg
    • Økonomisk rådgivning


    Det betyder, at du som medlem af foreningen DANA får gratis svar på alle spørgsmål inden for de nævnte områder – og samtidig får gavn af en omfattende videndeling imellem eksperter og DANA-medlemmer.

  • Som selvstændig gælder det om at få mest muligt ud af dine ansatte, mens du samtidig undgår de faldgruber, enhver ansættelse er forbundet med. Der er dog mange regler på området, og det kan være dyrt at træffe den forkerte beslutning eller overse selv den mindste detalje.

    En fagforening varetager nemlig dine ansattes interesser, men hvem varetager dine i denne situation? Det gør vi blandt andet, og som medlem af foreningen DANA har du adgang til en personale juridisk hotline, hvor vores dygtige juridiske konsulent sidder klar til at besvare dine spørgsmål - primært inden for personalejura.

    Der er også hjælp at hente under Eksperthjørnet.

  • I foreningen DANA kan vi også hjælpe dig, hvis din virksomhed er i krise. Vi samarbejder med Early Warning, som tilbyder kriseramte virksomheder rådgivning, inden det er for sent, og forretningen må lukke.

    Hvis krisen melder sig, er det dog stadig en god ide at tale direkte med os på et så tidligt stadie som muligt. Jo tidligere, du involverer os, desto hurtigere kan vi nemlig sørge for at sikre dig på den bedst tænkelige måde.

    Hvad er Early Warning?
    Early Warning er en ordning, som henvender sig til små og mellemstore virksomheder, der enten er i krise eller på vej til det. Ordningen støttes af staten og gennemføres i samarbejde med de regionale væksthuse. Her yder et netværk af erfarne erhvervsrådgivere og frivillige rådgivere uvildig sparring og vejledning.

    Early Warning skal ikke erstatte virksomhedens nuværende rådgivere, såsom advokat, revisor og bank, men derimod supplere disse.

    Dit udbytte af Early Warning
    Når en virksomhed kommer i krise, kan det få fatale konsekvenser for både virksomheden, ejeren og familien. Med Early Warning kan du enten sikre, at virksomheden kan fortsætte, fordi der bliver grebet ind i tide, eller du kan få hjælp til afvikling, så du ikke fastlåses i dine videre handlemuligheder.

    I Holland har det vist sig, at det er muligt at hjælpe over 50 % af de kriseramte virksomheder, så de enten undgår konkurs eller ligefrem forbedrer deres økonomiske resultat.

    Læs mere på earlywarning.dk

  • Går du med drømmen om at smide tøjlerne og springe ud som selvstændig? Så er der al mulig grund til tage chancen nu. Danmark er nemlig blandt verdens bedste lande at starte egen virksomhed i.

    I foreningen DANA kan vi ruste dig til at udnytte de fremragende forhold her i landet og samtidig give dig et solidt sikkerhedsnet, som sikrer dig, hvis drømmen skulle briste.

    I DANA er vi selvstændige sammen
    Siden midten af 70'erne har vi kæmpet for dine rettigheder som selvstændig. Det gør vi, fordi de selvstændige er Danmarks modigste mennesker, som fortjener de bedste forhold.

    Fremadrettede iværksættere, som tør realisere drømmen, er fundamentet for vores unikke velfærdssamfund i Danmark. Netop derfor skal du have al den støtte og opbakning, du skal bruge for at lykkes. Og netop derfor er vi selvstændig sammen.

    A-kassen Frie
    Pr. 1. januar 2020 har DANA fusioneret med Frie. Fremover vil du stadig være sikret økonomisk - blot i A-kassen Frie, hvor vores dygtige konsulenter fortsat hjælper dig med de udfordringer, du støder på som selvstændig.

    Vidste du fx, at dine rettigheder som selvstændig er lige så gode som for lønmodtagere? Det betyder, at så længe du er medlem af en a-kasse, har du mulighed for at få dagpenge og efterløn på samme vilkår som almindelige lønmodtagere.

    Tag os i hånden, spring trygt ud som selvstændig og træd ind i den eksklusive kreds af Danmarks modigste.

    Ekstra tryghed
    Som selvstændig fortjener du økonomisk tryghed og stabilitet - også hvis du mister din virksomhed. Med vores indtægtssikring får du:

    • Op til 20.000 kr. ekstra oveni dagpengene.
    • Dækning ved konkurs, salg og lukning af din virksomhed.
    • Professionel karriererådgivning.

Den gode idé

Hvordan kommer du fra opstartsidéen til din egen virksomhed? Vi giver dig råd og vejledning om at tage springet og få tænkt dig selv, markedet og økonomien ind i processen.

  • Tanken om at springe ud som selvstændig kan give sommerfugle i maven af både forventninger og bekymringer. Det forstår vi fuldt ud – for hvordan sikrer du succes, når alt er nyt?

    Vi har hjulpet iværksættere som dig siden 70'erne, og vores erfaring er, at du ofte kommer bedre fra start med din nye virksomhed, hvis du husker at komme rundt om tre centrale områder, inden du starter:

    Dig selv, markedet og økonomien.

    Det kan du læse mere om nedenfor.

  • Når du starter egen virksomhed, påvirker det også de personer, du har omkring dig. Et godt råd er derfor at huske at afklare forventningerne til både dig selv og på hjemmefronten.

    Skab selv dit job
    Som lønmodtager kan man være heldig at finde et job, der passer præcis til den person, man er - men som selvstændig kan du faktisk selv skabe dit job.

    Netop derfor er det vigtigt at tænke over din egen personlighed, når du planlægger din virksomhed. Er du udadvendt eller indadvendt, impulsiv eller eftertænksom, og har du en høj eller lav stress tærskel?

    Når først du er afklaret, kan du indrette din virksomhed, så den passer lige præcis til din personlighed. På den måde behøver du fx ikke at tale med mennesker hele dagen, hvis du er bedst til at arbejde alene. I stedet kan du så til gengæld udnytte dine kernekompetencer til at skabe værdi for virksomheden på en anden måde.

    Glem ikke at involvere dine nærmeste
    Inden du starter virksomhed, er det også en god idé at sørge for, at du har støtte fra de vigtigste mennesker omkring dig. Tal med din familie og dine nære og få dem involveret i dine spændende planer. Det vil hjælpe, når du får travlt med dit nye liv – det bliver nemlig helt sikkert også en stor omvæltning for dem.

    Overvej også dine nuværende rammer. Har du små børn, kan det måske være en fordel at kunne arbejde hjemmefra eller tæt på, så du kan udnytte de små pauser. Og har du hobbyer, sport eller andre ting, der fylder i din fritid, så er der måske også mulighed for at gøre det til en del af din virksomhed.

  • Det er sjældent helt ligetil at finde det rette afsætningsmarked for dit produkt. Jo mere viden du har om dine konkurrenter og markedet generelt, desto nemmere bliver det dog ofte.

    Research er alfa og omega, når du starter en virksomhed. Men hvilken type research, du skal fokusere på, afhænger i høj grad af den virksomhed, du har i tankerne.

    Har du udviklet et helt nyt produkt, skal du vide alt om det marked, du sender dit produkt ud på. Og vil du levere en almindelig serviceydelse, kan du fx gå på nettet og researche prisniveau, geografisk placering og kvalitet hos dine konkurrenter, så du kan skille dig ud.

    Forretningsplan og SWOT
    Noget research er dog fast pensum for alle virksomhedsejere. En forretningsplan og analysemodeller såsom SWOT er nemlig guld værd, når du skal idéudvikle eller skaffe finansiering.

    Læs mere om den anerkendte SWOT-analyse, som hjælper dig med at blive klogere på din virksomheds styrker, svagheder, muligheder og trusler.

  • Man hører ofte, at det kræver penge for at tjene penge. Her finder du gode råd og vejledning til, hvordan du skaffer en fornuftig startkapital til din virksomhed.

    For mange er økonomien en af de helt store udfordringer ved springet ud i livet som selvstændig. Vil indtægterne fra virksomheden give plads i budgettet til den privatøkonomi, du er vant til?
    Og hvor skaffer du finansiering, så du overhovedet kan gøre noget ved din virksomhedsidé?

    Budgetter og finansiering
    Der er flere dele af økonomien, du skal have styr på som kommende selvstændig. Den ene del handler om at lave budgetter, der kan forudsige dine forventede udgifter og indtægter, fx for den første tid, hvor du måske skal ud og leje kontorlokaler og indrette dem. Den anden del handler om at skaffe finansiering til udgifterne.

    Hvis du er så heldig at have en opsparing, kan du vælge at bruge dine egne penge på at etablere virksomheden. De fleste er dog nødt til at finde i hvert fald en del af midlerne til finansiering gennem en af disse andre muligheder:

    • Få et lån af en leverandør
    • Få et lån af familie/venner
    • Få et lån i banken
    • Find en ekstern investor
    • Søg midler hos fonde og offentlige støtteordninger


    Inden du tager ud og søger penge, så husk en god forretningsplan. Det er den, der skal vise andre, at din virksomhed er værd at tro på.

Få styr på det administrative

Hvordan får du skåret de administrative omkostninger ned, så du kan fokusere på kerneforretningen? Vi giver dig et par råd med på vejen.

  • Hvis du ikke får organiseret den daglige administration fornuftigt, kan den være en tung klods om benet for din virksomheds videre udvikling. Derfor er det vigtigt, at du finder en løsning, hvor administrationen ikke kommer til at tage for meget af dit fokus fra kerneforretningen.

    En af løsningerne er at udlicitere dele af administrationen til et eller flere firmaer, fx revisorer.

    En anden fremgangsmåde er at finde nogle automatiserede it-løsninger, som kan gøre processerne nemmere.

    Her kan du finde råd og vejledning til, hvordan du håndterer administrative processer såsom regnskaber, personale og IT.

  • Regnskab og bogføring volder ofte mindre erhvervsdrivende store problemer. Det kan derfor være en god løsning at hyre professionelle til at ordne det for dig, så du i stedet kan fokusere på det, du gør bedst.

    For at få virksomheden til at hænge sammen er regnskaberne nødt til at være i orden. Det kan dog være en utrolig tidskrævende proces, hvis man ikke er skolet inden for faget, og ofte kan tiden bruges langt mere fornuftigt. Tænk bare på, hvor mange kunder du kunne have ringet til på den tid, det tager at lave moms.

    Af lige netop denne grund er vores erfaring, at det ofte kan være en profitabel løsning at få eksterne revisorer eller bogholderfirmaer til at tage sig af regnskaberne. Så kan du nemlig frigøre en masse dyrebar tid, som du i stedet kan bruge på din virksomhed, dine ansatte og dine kunder.

    Kend reglerne hvis du gør-det-selv
    Det er naturligvis også en mulighed at klare bogføring og regnskab selv. Vælger du denne løsning, så er det vigtigt, at du sætter dig grundigt ind i begge ting. Det er nemlig den eneste måde, hvorpå du kan overholde reglerne omkring årsregnskab, fakturering og momsberegning – og dermed undgå bøder og påtegnelser fra SKAT.

    Et andet godt råd er at opbygge en sund praksis for bogføring, så du lettere kan holde styr på de faste regninger og fakturaer, der skal betales til leverandører.

    Du skal også huske løbende at gemme dine bilag (min. 5 år) og have styr på, hvor meget du skylder i moms, så du kan udarbejde et korrekt årsregnskab. I sidste ende er det nemlig dit ansvar, at regnskabet er i orden.

    I foreningen DANA samarbejder vi med Regnskabsskolen, som blandt andet kan hjælpe dig med at lære basal regnskabsføring og administration.

  • For en mindre virksomhed kan det være omkostningsfuldt at drive sit eget IT-system. Derfor er det altid en god idé at overveje mulighederne for udlicitering og cloud computing.

    Det kan være omkostningsfuldt at etablere et nyt IT-system til din virksomhed, men på lang sigt kan det blive en uvurderlig investering. Der er selvfølgelig stor forskel på, hvilke krav virksomheder har til deres it-systemer, og derfor er det vigtigt, at opsætningen er skræddersyet til netop din virksomhed.

    Der er mange overvejelser omkring budget og tekniske funktioner, som alle har indflydelse på, hvad der udgør den perfekte IT-løsning for din virksomhed. Netop på grund af dette kan det være en god idé at sætte sig ned og klarlægge de opgaver, som IT-systemet skal udføre for dig.

    Skal du fx etablere en webshop, eller er det udelukkende et elektronisk lønsystem, du søger? Har du allerede et eksisterende system, som du ønsker at bygge ovenpå, eller skal du starte helt fra bunden?

    Overvej at udlicitere dine IT-systemer
    Det er vigtigt, at IT-systemet effektiviserer dine arbejdsprocesser og understøtter virksomhedens vækst – og ikke det modsatte.

    For at nå dertil skal du nøje afveje, hvor stor en rolle IT-systemet skal fylde i din daglige arbejdsgang, og hvordan du nemmest kommer uden om de tekniske udfordringer, som altid opstår med komplicerede systemer.

    Det kan meget vel være, at det er for omfattende en opgave for din virksomhed at drive sit eget IT-system. Så kan det være en god løsning at bruge ekstern computerkraft til at køre IT-funktionerne. Det kan du gøre ved at udlicitere din IT-afdeling til en anden virksomhed, som så driver systemet for dig, og yder support i tilfælde af problemer.

  • I takt med, at din virksomhed vokser, bliver det på et tidspunkt relevant at rekruttere, lede og afskedige medarbejdere. Rygraden i en velfungerende virksomhed er en veldrevet personaleafdeling bestående af dygtige medarbejdere. Men lønomkostningerne til din personalestab udgør også en stor post i de faste udgifter.

    Desuden er der en række omstændigheder, såsom sygdom, ferie og barsel, som du i din rolle af arbejdsgiver skal forholde dig til.

    At drive en personaleafdeling kræver et godt overblik over ansættelsesprocedurer og dine juridiske forpligtelser som arbejdsgiver.

    Find den rette medarbejder
    Når du beslutter dig for at ansætte nye medarbejdere, er det en god idé at få styr på de overordnede linjer, før du hopper direkte ud i rekrutteringen.

    Tænk over hvilken rolle en ny medarbejder skal have i virksomheden og definér de præcise arbejdsopgaver, som du forventer, at medarbejderen skal udføre. Det hjælper både dig selv til at få afklaret dine behov og mangler i virksomhedens nuværende form, samtidig med at det giver potentielle ansøgere en klar idé om, hvilken rolle de kan forvente i din virksomhed.

    Dernæst skal du bestemme dig for, hvordan du vil komme i kontakt med kandidaterne. De mest almindelige måder at gøre det på er at ’headhunte’ specifikke personer ved at tage direkte kontakt til dem, eller ved at lave et generelt opslag på din hjemmeside og reklamere for stillingen i aviser og på internettet.

    Du kan også vælge at få medarbejdere i andre lande til at udføre arbejdsopgaverne. Det kan fx være grafiske opgaver eller it-produkter, som flere virksomheder får udført i lande med billigere arbejdskraft.

    Sæt dig ind i reglerne for ansættelse
    Når du har ansat medarbejderne, er der en del juridiske spørgsmål, som du skal være opmærksom på. Hvis en fastansat medarbejder bliver langtidssyg eller afskediges, er det fx funktionærloven og de specifikke overenskomster, som regulerer løn og andre ansættelsesforhold.

    Samtidig skal du være opmærksom på dine forpligtelser som arbejdsgiver i tilfælde af arbejdsulykker. I udbetalingen af løn er der både særlige krav til, hvordan du skal indberette lønnen, ligesom der er en række skattefordele ved personalegoder, som er vigtige at have styr på.

    Under medlemstilbud finder du også en lang række andre unikke tilbud for medlemmer af foreningen DANA.

     

Start af virksomhed

Der er mange ting, du skal være opmærksom på, når du starter egen virksomhed. Her finder du gode råd og vejledning til en smertefri opstart.

  • Når du har den grundlæggende forretningsidé på plads, er du tæt på at være klar til at oprette din virksomhed. Vores klare anbefaling er dog, at du først sætter dig ind i alle de praktiske love og regler, som kan have indflydelse på din videre færd som selvstændig.

    Til at starte med skal du have afklaret, hvilken selskabsform der passer til din situation og registrere din virksomhed i et navn, der ikke vil krænke andres rettigheder.

    Senere hen har du måske også planer om at ansætte personer i din virksomhed eller aftale rettigheder med andre, der skal være medejere af virksomheden. Her er det en fordel at have styr på grundreglerne for, hvordan man indgår gode aftaler.

    Selvstændige kan også forsikre sig mod arbejdsløshed
    Det er en udbredt misforståelse, at a-kasser kun er for lønmodtagere. A-kassen Frie er for både selvstændige og lønmodtagere.

    Der er rigtig mange fordele ved at være medlem af en a-kasse, og A-kassen Frie ligger nr. 1 på Trustpilot, så her er du i gode hænder.

    Har du som selvstændig et brændende emne, du ønsker forklaret? Vi tager med stor glæde imod forslag på vores Facebookside.

    Selvstændige sammen
    Hvis du går med tanker om at starte din egen virksomhed, men stadig er usikker på om det er vejen frem, så har du sikkert en masse bekymringer og spørgsmål, som du gerne vil have afklaret.

    Måske er du i tvivl om, hvordan du skaffer kapital.
    Det kan også være, at du har hele virksomhedskonceptet klar, men bare mangler den sidste rådgivning for at tage springet.

    Uanset, hvor langt du er i overvejelserne, så kan vi hjælpe dig videre. Vi kender din situation, og står klar til at rådgive dig igennem opstarten. Det er et kæmpe skridt at tage. Derfor gør vi alt, for at du får de bedst mulige forhold til at komme godt i gang.

    I foreningen DANA er vi nemlig selvstændige sammen.


  • Når du indgår aftaler med kunder, er det vigtigt at have det juridiske på plads.

    Mange af de aftaler, du indgår som ny eller genstartet iværksætter, er vigtige at have på skrift. Udover at fungere som juridisk dokumentation, fx i forbindelse med opgørelse af skat, kan den gode kontrakt sikre dig mindst tre andre fordele:

    • Du får en ’facitliste’ med alle detaljer i en aftale
    • Du forebygger eventuelle konflikter
    • Du har et godt styringsværktøj


    I mange tilfælde er en standardkontrakt ikke nok, men der er en række elementer, der altid bør være til stede i de fleste aftaler.

    Hvis det er en kontrakt med en kunde eller en leverandør, så er det fx en angivelse af opgavens pris, betalingsbetingelser, deadline, kvalitet og en detaljeret beskrivelse af opgavens omfang og indhold.

    Hvis der til gengæld er tale om indgåelse af en vigtig aftale, der er central for din kommende virksomhed, anbefaler vi, at du altid tager en advokat med på råd. Så sikrer du dig, at formuleringerne er efter bogen, og at der ikke er nogen vigtige elementer, der bliver overset.

  • Når du starter egen virksomhed, skal du beslutte dig for, hvilken virksomhedstype der passer dig bedst.

    De mest almindelige virksomhedstyper er:

    • Enkeltmandsvirksomheden
    • Interessentselskabet (I/S)
    • Anpartsselskabet (ApS)
    • Aktieselskabet (A/S)

    Antallet af ejere er afgørende
    Spørgsmålet er, hvordan du afgør, hvilken slags virksomhed, du skal starte. Som udgangspunkt kan du se på, om du planlægger at eje virksomheden alene eller sammen med andre. Noget af det, der adskiller de forskellige slags virksomheder, er nemlig, hvor mange ejere virksomheden kan have.

    En enkeltmandsvirksomhed har, som navnet siger, kun én ejer, mens et anpartsselskab og aktieselskab kan have både én og flere ejere. Et interessentselskab, derimod, kan kun ejes af flere.

    Risiko og engangement
    Dit valg af virksomhedsform afhænger i høj grad af, hvilken grad af risiko og engagement du er interesseret i. For en anden forskel på de nævnte virksomhedstyper er, hvem der hæfter, hvis virksomheden ikke lever op til sine forpligtelser og fx undlader at levere en kundes varer.

    I enkeltmandsvirksomheden og interessentselskabet er det ejerne, der hæfter personligt, mens du i anpartsselskabet og aktieselskabet kun hæfter med det, du har indskudt i virksomheden.
    Du kan registrere din virksomhed hos CVR.

  • Når du opretter en virksomhed, skal du huske at registrere dig i CVR-registret. Det er også en god idé at oprette en hjemmeside.

    Måske har du længe haft et navn til din virksomhed i tankerne. I så fald er det nu, du skal tjekke, at du ikke krænker andres rettigheder ved at vælge et navn, der er ophavsretsligt beskyttet af en anden virksomhed. Du kan se, om et dit virksomhedsnavn er optaget i CVR-registret.

    Skal du til at vælge et navn nu, så tænk på at finde et, der ikke allerede er taget som domænenavn på nettet. Det er under alle omstændigheder en god idé at oprette en hjemmeside i din virksomheds navn med det samme, så andre ikke kan tage domænenavnet, efter du har startet din virksomhed.

    Læs mere om varemærker og virksomhedsnavne hos Varemærkestyrelsen.

Kom godt i gang

Når du har gjort alvor af drømmen om at starte for første gang eller forsøge på ny med din egen virksomhed, så handler det om at få en god daglig drift op at stå. Her finder du vejledning til at undgå de mest almindelige begynderfejl, lave god markedsføring og opbygge et solidt netværk.

  • Ét af de vigtigste tips til god markedsføring er at holde styr på kunderne fra første dag. Især hvis din virksomhed er nystartet.

    Lav fx en mailingliste som nuværende - og mulige kunder - kan skrive sig på og send herefter nyhedsbreve ud om aktiviteter i din virksomhed med jævne mellemrum. Så har du også en anledning til at holde kontakten ved lige.

    De fleste virksomhedsejere i opstartsfasen er interesserede i den form for markedsføring, der ligger i den billige eller mellemdyre ende af skalaen. Derfor ser vi her på nogle muligheder for markedsføring online, hvor udgifterne ofte kan holdes nede.

    Genkendelig hjemmeside
    En god hjemmeside er mange potentielle kunders første indtryk af din virksomhed. Derfor bør den altid se professionel ud og være søgemaskineoptimeret.

    Faktisk er din hjemmeside så vigtig, at du bør tænke den ind allerede, når du navngiver og registrerer din virksomhed. Det er nemlig ofte den eneste måde, du kan sikre dig et domænenavn, der er nemt at sige, skrive og huske.

    Overvej i øvrigt også, om du kan bruge din hjemmeside til at sælge dine varer eller ydelser online i en webshop.

    Annoncér med Google AdWords
    Med AdWords køber du dig til annoncer placeret i Google-søgninger, fx over eller ved siden af søgeresultatet.

    Fordelen ved AdWords frem for traditionelle annoncer er, at du kun betaler for de gange, en person rent faktisk klikker på din annonce.

    E-mail markedsføring
    Hvis du selv kan sætte det op, kan markedsføring via e-mail være tæt på gratis, og du kan nå tusindvis af potentielle kunder med et enkelt klik. Teknikken gør det muligt at sætte e-mails op, så du kan måle, hvor mange modtagere, der reagerer på din e-mail, og hvilke links de reagerer på.

    Du skal dog være opmærksom på den specifikke lovgivning på området. Den siger blandt andet noget om, hvem du må sende markedsføring til, hvad du må sende, og hvor ofte du må gøre det.

  • Der er meget at sætte sig ind i som ny iværksætter. Samtidig med, at du skal lære at drive din virksomhed, skal du også tilegne dig ny viden om alle de regler og regulativer, der hører til livet som selvstændig. Regler som mange nye iværksættere aldrig har hørt om før.

    Vi har samlet nogle af de mest almindelige fejl, du kan begå som nystartet iværksætter. Så undgår du forhåbentlig at begå de samme fejltagelser i dit erhvervseventyr.

    Du søger ikke nok hjælp
    Det er ikke meningen, at du skal være ekspert i alt med det samme. Der er flere områder, hvor du kan have fordel af at hyre hjælp udefra i starten – og bestemt også senere.

    En revisor kan fx være en udgift, der hurtigt tjener sig ind, ligesom et reklamebureau eller en freelance tekstforfatter kan hjælpe dig med at få dit budskab ud gennem professionel markedsføring. Du kan også overveje at lade andre sælge dine produkter, hvis salg ikke er din største styrke.

    Du søger for meget hjælp
    Nu gør vi det ikke nemt for dig, men det er faktisk heller ikke smart, hvis du er alt for afhængig af andres hjælp og input.

    Når du har oprettet din virksomhed, gælder det nemlig om at komme ud af starthullerne og få skabt noget vækst, og det kan skade din evne til at træffe beslutninger, hvis du venter på input fra alle andre først.

    Du laver fejl i forbindelse med SKAT
    Hvis du glemmer at blive registreret hos SKAT, kan der vente en stor ekstraregning, når du mindst har brug for det. Det er derfor vigtigt, at du altid sørger for, at det er i orden.

    Husk også at få en god rutine med at gemme dine bilag, så du altid har styr på dem. Det kan jo ende med at blive dine fradragsberettigede udgifter, du ikke får registreret. Er du i tvivl om, hvad der er og ikke er en fradragsberettiget udgift, kan du som nævnt overveje at lade en revisor se på dit regnskab.

    Du bruger for meget tid på udvikling – og for lidt på salg
    Hvis du har startet en virksomhed, der skal sælge et produkt, du selv udvikler, er det også vigtigt, at du på et tidligt tidspunkt stopper produktudviklingen, kommer ud over rampen og får mødt kunderne. Ellers risikerer du at være løbet tør for penge, inden din virksomhed overhovedet når at komme i gang.

    Du glemmer dine immaterielle rettigheder
    Immaterielle rettigheder giver dig eneret til at udnytte det du, eller andre, har skabt kommercielt i din virksomhed. Det kan være en opfindelse, fx en ny vaccine, eller et kunstnerisk værk, fx et musikstykke eller en teaterforestilling.

    Det kræver dog, at du sikrer dig rettigheden og undersøger hvilke regler, der gælder inden for dit område: En ophavsret gælder fx musik, mens varemærker handler om virksomheders logoer og slogans. Og så er der designret, som er en tidsbegrænset eneret til et bestemt design.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse, bl.a. så vi kan huske dine seneste indtastninger. Hvis du klikker videre på frie.dk, accepterer du automatisk brugen af cookies. Læs mere om cookies.